Цените на горивата подгониха 3,50 лв., карахме технологичния връх Audi RS e-tron GT, Tesla вдигна летвата още - най-интересното от седмицата

Mercedes-AMG представи 4-цилиндров двигател в SL, Mazda извади 6-цилиндров

,
колаж обзор 3

carmarket.bg

С едмицата в автомобилния бизнес не предложи много премиери, но все пак станахме свидетели на знакови събития, които тепърва ще се отразяват на живота ни, не само по отношение на мобилността.

Докъде ще стигнат цените на горивата?

“3 лева? Чак дотам няма да стигне…” Може би някои са си казвали това по отношение на цените на горивата допреди няколко седмици. Е, не само че мина 3 лв. на литър, а вече подгони и 3,50 лв.

Подготвят ни и за нещо по-страшно: цената на суровия петрол вероятно ще скочи до нива, които не сме виждали до момента, ако санкциите срещу Русия станат още по-строги и засегнат доставките на петрол и газ. Нататък сме се запътили. Прогнозата направи Мартин Владимиров, експерт от Центъра за изследване на демокрацията, при гостуване в “Здравей, България” по Нова телевизия.

Пак се изложихме пред чужденците

В тази връзка винаги е много болезнено, когато някой от Европа ни напомня в колко лошо положение сме по-отношение на стандарта на живот.

Германското издание Focus излезе с публикация, наречена „8,05 евро за литър: когато цените на бензина в Европа наистина смазват”. България е на първо място в тази антикласация. Оглавяваме подреждането за най-ниска средна нетна заплата, възлизаща на 3193 евро (в Румъния е 4315) годишно.

На другия полюс е Швейцария, където нетният доход е значително по-висок (36 947), отколкото в Германия, а цената на литър също е малко по-ниска, така че тук са достатъчни 5 работни минути за заработване на литър бензин.

И тук сле лидери, при това с много. Ако се вземе предвид стандарта на живот и колко време българинът работи за литър бензин, то цената на А95 на бензиноколонката би могла да се изчисли на 8,05 евро. Следва Румъния с 6,66 евро и Латвия 6,09 евро.

А България е с "последно предупреждение" за съдебна процедура и потенциални санкции от Европейската комисия заради това, че не е съобщила какви мерки предвижда за въвеждане в националното законодателство на правилата на ЕС за обществените поръчки за чисти превозни средства.

Това съобщи ЕК по решение на процедури за нарушения. Страната ни е в компанията на Кипър, Чехия, Унгария и Швеция.

Преведено на разбираем език, от текста става ясно, че това е втори етап на процедура за нарушение, т. нар. “мотивирано становище”. А щом е втори етап, е “последно предупреждение”, след което случаят се отнася към съда на ЕС в Люксембург. В подобни казуси той много често отсъжда глоби и други санкци.

Tesla за народа

Войната в Украйна продължава да диктува процесите и в автомобилния бранш - няма как да има изключение. Нашествието, довело до изолация и санкции, показа необходимостта от забързване на процеса по преминаване към електрификация, но с окончателна промяна  на източниците на енергия.

В този връзка интересно изказване направи босът на FIAT Оливие Франсоа пред “Аутокар”: FIAT трябва да бъде народната Tesla: електрически коли на достъпни цени за всички. И увери, че до 5 години италианците ще бъдат готови с това. Да видим.

А междувременно в Тексас…

Tesla бе замесена в голямо събитие от седмицата, но вече с нещо свое, а не с това, че конкурентите изглежда са я поставили на мишени и целят със стрелички по офиси и домове на автомобилни мениджъри. Фигуративно казано. С шоу в духа на родеото и типичната американска гигантомания, Илон Мъск откри гигазавода в Тексас, който трябва да помогне на компанията скоро да удвои продажбите си.

Там чухме няколко новини. Догодина Tesla ще извади три нови модела: Cybertruck, Roadster и Semi truck. Също така Robotaxi - таксито с автономно управление, върху което работи. И роботът си за домашна употреба.

Мъкс имаше заета седмица. Освен че откри гигазавода с каубойска шапка, той закупи близо 10 процента от любимия си туитър, обещавайки големи промени и там. Също така гостува най-сетне в Белия дом, където се срещна с администрацията на Джо Байдън. Темата бе ясна - как по-бързо и безболезнено да се премине към EV парк в Америка.

RS e-tron GT - витрина за технологичния арсенал на Audi

Пробвахме Audi RS e-tron GT и този е от тестовете, които се запомнят. Приликата с конвенционален автомобил от компактния клас, например, е само в определението „автомобил”. Това е витрина за технологичния арсенал на Audi. Като навремето от „Балкан”-че да се качиш на BMX-а.

Но ако преди 35 лета редакторът ни и дългогодишен автомобилен журналист Пламен Георгиев не е имал друга база за сравнение, днес, дори с 23-годишен опит в бранша, този автомобил успя да го впечатли. И да го накара отново да се почувства като дете, като Кръстника на махалата. Но не с велосипед, а с лукс на колела на стойност 360 000 лв.

Ако още не сте прочели този тест, поправете това, за да разберете докъде вече се простират възможностите на Audi.

За първи път - 4-цилиндров двигател в култовия Mercedes SL

Възможности показа и друг германски бранд - Mercedes. Като извади SL43. За първи път в един от най-ембламатичните модели от Щутгарт имаме 4-цилиндров двигател, вместо познатия V8, с една турбина - вместо с две, с 2-литров ходов обем, а не с 4-, но без компромиси в “пърформанса”. Да речем, че спецовете в AMG са “разрязали” един мотор и едната половинка сме получили този М139.

Достатъчно атлетичен, макар и не толкова мускулест. Базов мотор в гамата, като близкото бъдеще ще покаже дали ще се приеме от претенциозната клиентела на Mercedes. Но и тук говорим за по-нисък разход на гориво - все още изцяло от ДВГ, а това може да помогне много в днешно време.

Всички говорят само за ток, а Mazda направи дизелов редови „шестак”

Да, и това се случи. Докато основната част от автомобилните новини е свързана с електромобили, японската компания ни разказва за дизеловия SKYACTIV-D 3,3, генериращ 231 к.с. между 4000 – 4200 об/мин. Въртящият момент от 500 Нм е наличен в диапазона от 1500 до 3000 об/мин. Има и вариант e-SKYACTIV D на същия дизелов агрегат, но с мека хибридна технология. Мощността му е 254 к.с. при 3750 об/мин, докато въртящият момент от 550 Нм е наличен от 1500 до 2400 об/мин.

Слуховете за задноприводна платформа с редови 6-цилиндрови двигатели се въртяха от години, но официална информация дойде едва наскоро.

Към основните новини прибавяме и тази, че Ford няма да предллага вече Mondeo в Европа; второто поколение Kia Niro ще се предлага като хибрид, “плъг-ин” хибрид и напълно електрически модел в Стария свят; идната пролет е много вероятно да има изложение в Женева; Mitsubishi връща в гамата си Colt; готов е Hyundai Ioniq 6, вторият електрически модел на компанията, произведен на новата платформа; а следващото поколение Honda Civic Type R счупи рекорда за най-бърза обиколка (5,8 км) на пистата “Сузука” за кола с предно предаване - 2:23,120 мин.

Следващата седмица ще е много по-интересна откъм премиери. В нея ще се открие автосалонът в Ню Йорк, като там ще видим няколко вълнуващи новости. И ще узнаем кой е Световният автомобил на годината. Не “сменяйте сайта”, за да останете в крак с новините от автомобилния свят.

седмичен обзор България Европейска комисия електромобили в България Mazda SUV Audi RS e-tron GT Tesla Giga Texas Mercedes AMG SL43 FIAT 500 e 3+1