От 850 000 коли в София, само 12 000 са електрически

„Сметките“ на някои общински съветници, че именно EV са проблемът с паркирането в центъра на София, са неистини, които се разпространяват без никакви притеснения

Пламен Георгиев,
София паркиране

iStock

О бщината готви промени в наредбата за паркиране в София, с които ще се вдигнат цените и ще се промени режимът за различни групи шофьори, пише NOVA. Сред засегнатите ще бъдат и собствениците на електромобили, които досега паркираха безплатно във всички зони.

През последните седмици се коментира усилено, че електромобилите ще загубят единствената си привилегия, от която се ползват, а именно безплатното паркиране в София и други градове в страната.

В края на октомври Карлос Контрера гръмко обяви в своя Facebook профил, че идва краят на безплатното паркиране. Същият изкара електромобилите като основен проблем с паркирането в центъра на София! Нещо повече, заговори се, че на собствениците на е-коли ще им се предложи стикер за 600 евро, който да им даде право да паркират в центъра.

Вече се прокрадват спекулации, че в общинския съвет се обсъжда компромисно решение, според което на EV ще им бъде разрешено да паркират безплатно за 3 часа. Но това са само слухове към този момент, предстои да разберем скоро какво наистина ще се случи.

А тази сутрин в ефира на NOVA актьорът Александър Сано и Борис Колев – членове на Управителния съвет на Асоциацията на собствениците на електромобили в България, коментираха темата.

Сано беше категоричен, че около въпроса с паркирането на електромобили в столицата се разпространяват неверни твърдения. По думите му проблемът не може да бъде прехвърлян върху собствениците на електромобили, защото те са пренебрежимо малка част от всички коли в столицата.

В центъра на 100 автомобила, ако намерите 2–3, ще е максимумът. Драмата е, че общински съветници си позволяват да говорят ужасяващи неистини, непочиващи на никакви реални данни. Такива, каквито ние обаче си направихме труда да съберем,“ каза актьорът.

Борис Колев подкрепи думите на Сано с конкретни числа.

В София, на фона на всички регистрирани автомобили, които са около 850 000, има под 12 000 електроавтомобила. Това е дори под един процент“ ,посочи той.

Колев изчисли, че дори всички електромобили в столицата да паркират едновременно в центъра, това няма да натовари зоните за платено паркиране.

Според него данните от отчетите на Центъра за градска мобилност показват съвсем различна картина за натоварването на синята и зелената зона.

Направихме много интересно изчисление. Видяхме отчетите на ЦГМ за миналата година и там има отделни редове за приходите от синя и зелена зона. Като го разделиш на броя дни и часове, в които зоните работят, излиза, че само между 11% и 12% от местата реално се ползват от шофьори, които плащат за паркиране“, поясни Колев.

Той уточни, че голяма част от зоните са заети не от обикновени шофьори, а от други категории автомобили.

„Всички останали места са блокирани от служебни абонаменти, дипломатически автомобили и живущи“, каза още Колев.

електромобили паркиране София