С ветофарите са едни от най-универсалните инструменти за регулиране на трафика в света. Може да са вертикални или хоризонтални, да имат различни символи по тях, но в голямата си степен разчитат на една и съща схема от три основни светлини.
Според учените от Университета на Северна Каролина обаче е време за преосмисляне и на светофарните уредби, съобщава CarScoops. Причината – очевидно е, че не могат да се справят с все по-натоварения трафик, а освен това и по пътищата има все повече (полу)автономни коли.
Те са направили анализ и експерименти, които откриват, че най-доброто решение към момента би било добавянето на четвърта светлина. И тя трябва да е бяла.
Тя ще се активира само при определени случаи. Например на кръстовището има достатъчно на брой самоуправляващи се автомобили. Те ще са свързани помежду си и ще комуникират и със светофарите. Това ще им дава индикация кога да активират бялата светлина.
А какъв е нейният смисъл? Тя ще информира хората-шофьори да следват автономния автомобил пред тях. Това ще е от полза, тъй като автономните коли ще синхронизират помежду си как да преминат кръстовището и ако хората ги следват, ще могат също да преминат по-ефективно и без да пречат на другите автономни коли.
Когато няма достатъчно автономни коли на кръстовището, традиционните три светлини ще се активират и ще регулират трафика. Според учените тази комбинация ще оптимизира трафика, като времето за чакане на светофар ще намалее с до 94%. А общото подобрение на ефикасността на регулирането ще е до 98,9%.
Разбира се, това е в идеална ситуация. В такава, в която има достатъчно автономни коли и те са достатъчно умни, за да „преговарят“ помежду си и да регулират кръстовищата ефективно.
Постигането на всичко това ще изисква още години работа… и подмяната на две трети от настоящите светофарни уредби. Това ще е скъпо, но наложително ако искаме да извлечем максимума от умните технологии.