Hyundai Motor Group е третият по големина автомобилен концерн в света с продажби над 7 млн. на годишна база. От тях Hyundai реализира над 4,1 млн. през миналата година. На този фон миналата седмица София бе домакин на среща на европейските дилъри на марката, а специален гост на нея бе Ксавие Мартине, изпълнителен директор на Hyundai Europe. Със себе си той бе „взел“ и най-новият концептуален модел, Concept THREE, а този повод ни даде възможност да поговорим с г-н Мартине за очакванията му за развитие на автомобилната индустрия в Европа.
Затова и се насочваме, естествено, към политиката на Европейския съюз по адрес на авто индустрията, по-специално към очакваното с голямо нетърпение на 10 декември становище на ЕС, свързано с индустрията. И какъв ще е най-добрият сценарий от гледна точка на Hyundai?
CarMarket.bg
Ксавие Мартине (дясно) е Изпълнителен директор и президент на Hyundai Motor Europe
„Едно нещо, което искам да чуя, е отново наличието на гъвкавост. Всички инвестираха милиарди в разработването на електрически превозни средства. Проблемът е, че прогнозата, която всички ние имахме за 25-та година, където приблизително 30% от пазара трябва да да е за електрически автомобили, се оказа невярна. В момента делът е 18%. Дори е 16% в ЕС. Така че сме почти на половината на това, което очаквахме. Това значи, че клиентите ни казват много ясно.
Така че идва моментът, в който трябва да направим някакъв вид проверка на реалността. Това, което се очаква през 2035 г., е твърде стръмно и потенциално неизпълнимо. Трябва да се вслушаме в пазара.
Искаме гъвкавост и очакваме в началото на декември да бъдат представени някакви мерки за гъвкавост, но какви ще бъдат те, всички ще знаем тогава. Защото не решаваме ние. Решават политиците.“
Всичко опира до регулациите, а Ксавие Мартине споменава тази конкретна дума неколкократно. Тя е препъни камъкът за целия бранш, а в скорошно интервю Франсоа Прово, шефът на Renault, разкри, че до края на 2030 г. в Европа трябва да влязат в сила общо 107 нови регулации...
„Не съм ги броил, така че ще трябва да ви се доверя. Но, да, всяка година влизат нови и нови регулации. Едни засягат директно автомобилната индустрия, едни засягат доставчиците. Когато разработвате нов двигател, нова кола, нова платформа, това са огромни инвестиции.
Имаме нужда от стабилност, за да сме сигурни, че не е нужно да инвестираме допълнително след това, за да добавим, да речем, допълнителни функционалности за клиентите. И, да, в Европа има много повече регулации, отколкото на други места в света, което е проблем.
Цената, разбира се, се промени много през последните години. Регулациите са една от основните причини за нейното покачване.“
Част от тези регулации бяха насочени към увеличаване дела на електрическите автомобили, но това се случва с двойно по-бавни темпове от очакваното. Но въпреки това Hyundai не се отклонява от цета си да предложи електифициран вариант на всеки свой модел, а до края на 2030 г. да бъдат лансирани 20 нови електромобила в света. Това ли е правилната посока в Европа?
„Убедени сме, че електрификацията е правилният път. Искате да намалите емисиите CO2, така че трябва да намалите въглеродния си отпечатък, а електричеството е най-добрият път към това. Но това не е краят на историята.
Целта не е да имаме средностатистически автомобил, който да разполага с всички задвижващи агрегати, а да имаме перфектния пакет с всеки един тип задвижване. Ето защо, предстоящият Ionyq 3 ще бъде перфектният пакет. До него ще пуснем на пазара i20, който ще е подходящ за друга група хора, които искат хибридно задвижване, например.
Опитваме се да създаваме най-добрите автомобили, които да отговарят на нуждите на всички клиенти, защото в момента делът на електромобилите в Европа е 18%. Това означава, че 82% са падат на колите с ДВГ.“