Зад волана на Audi RS e-tron GT се почувствах отново като дете (тест драйв)

Тази кола ще си я купят малцина. Но нейната задача е друга: да покаже на клиента колко напред в развитието си е стигнал Audi, за да може след това търговецът да му продаде Q4 e-tron или e-tron Sportback, след като спре да се диви пред RS GT.

,
Audi RS e tron GT

, CarMarket.bg

STOP&GO: Капацитетът на батерия е 93 kWh бруто (85 kWh нето), съставена от 33 модула. Напрежението на системата е 800 волта.

З наете ли в какво се превръщаше човек с видео (рекордер) в средата на 80-те години на миналия век? Ставаше Кръстникът на махалата. От него (и дали родителите му ще разрешат) зависеше седмичната прожекция за избрани на „Роки”, „Рамбо”, „Терминатор”, „Командо” и т.н. А когато родителите на Кръстника са „скрили” VHS касетка с порно, е, тогава Кръстникът на махалата ставаше обединител на няколко квартала, а в очите на слепите му последователи се четеше възхита.

Но Кръстникът изглеждаше като първопрохождащ пикльо на фона на моя адаш (и за мое щастие приятел), когато благоволеше да се появи в махалата с черния си BMX с жълт кант на гумите и 5-спицови бели капли. Повтарям: средата на 80-те години, аз съм на около 10, карам „Балкан”-че с лепена с електрожен рамка и кърма, а вилката е пред разпад. Адашът беше Бог в моите очи. Гледахме го със страхопочитание, а след като ми дадеше едно кръгче (буквално), аз ставах полубог и всички ми завиждаха дори повече от на него.

Точно по този начин се почувствах, когато слязох от моя бял Hyundai i30 и седнах в Audi RS e-tron GT. Разликите (то прилики има само по определението „автомобил” между моя и тази витрина за технологичния арсенал на Audi) са като „Балкан”-чето и BMX-а – необятни. Но ако преди 35 години нямах никаква друга база за сравнение, то през този период натрупах сериозна такава, когато става дума за сравнение на автомобили. Тествам нови модели вече 23-та година, но наистина този автомобил е поразителен. Защото ме накара да се почувствам така, както когато можех да се кача на BMX-а: като дете, като Кръстника на махалата.

 STOP&GO: Линията на покрива е със 17 мм по-ниска от тази на A7 Sportback.

CarMarket.bg

STOP&GO: Линията на покрива е със 17 мм по-ниска от тази на A7 Sportback.

Причината, макар да нямаше кой да ме види в този автомобил, е, че егото наистина пораства, няма да крия. Все пак на свое разположение имам 600 к.с., задвижващи един тристаен апартамент в „Гео Милев”. Цената наистина е колосална, желаещи да я платят не липсват, защото в крайна сметка получават всичко, с което разполага Audi и Porsche. А пресечената точка между тези две компании могат да се открият доста назад във времето, когато Porsche помогна за RS2, а Audi правеше Porsche 924 и 944. Но сега за пръв път „четирите пръстена” взимат продукт на Porsche и го превръщат в свой. И това е чудесно и за Audi, и за клиентите. Защото няма нужда компанията да похарчи колосални пари за напълно нова платформа (J1), която вече е разработена и може да се ползва. А клиентите получават продукт, който наистина впечатлява.

 STOP&GO: Предният електромотор е с мощност 238 к.с., а тази на задния - 456 к.с. Системната мощност е 598 к.с. и 830 Нм. За 2,5 секунди максималната мощност може да скочи до 646 к.с.

CarMarket.bg

STOP&GO: Предният електромотор е с мощност 238 к.с., а тази на задния - 456 к.с. Системната мощност е 598 к.с. и 830 Нм. За 2,5 секунди максималната мощност може да скочи до 646 к.с.

На първо място го прави с визия. Пропорциите са фундаментални за добрия дизайн. С други думи: дълго междуосие (2,9 м), широка следа, голяма дължина (4,99 м), големи джанти (21 цола) и скосена линия на покрива (по-ниска със 17 мм от тази на А7 Sportback). Дизайнът на RS e-tron GT е отправна точка за бъдещото оформление на електрическите модели на Audi, които ще залагат на по-плавни линии от сегашните модели.

Тестваме най-атрактивната Skoda: Enyaq Coupe RS iV

Renault Megane E-Tech Electric: Нова надежда (тест драйв)

В този случай за мен профилът е най-привлекателен с тези джанти и скосена линия на покрива, оформяща задно странично стъкло с формата на стрела. Тя се акцентира от ръб, започващ от стоповете, минаващ над задния калник и завършващ малко пред задната дръжка на вратата. От същото място, но над долния праг започва друг ръб, който завършва точно пред предния калник и въздуховода зад предните колела. Изключително впечатляващи са задните светлини и карбоновият дифузьор. Акцентът отпред са лазерните фарове и четирите кръга в матово черната маска.

 STOP&GO: Лазерният модул е монтиран до късите светлини. Лазерният сноп се активира от 70 км/ч и удвоява обхвата на дългите светлини.

CarMarket.bg

STOP&GO: Лазерният модул е монтиран до късите светлини. Лазерният сноп се активира от 70 км/ч и удвоява обхвата на дългите светлини.

Специално внимание дизайнерите са отделили на аеродинамиката, постигайки коефициент на въздушно съпротивление от 0,24. Освен активните елементи, вторият основен фактор в концепцията за активна аеродинамика е електрически контролираният заден спойлер, който се изправя до две позиция, в зависимост от скоростта. Той работи заедно с равния под на купето, който завършва с широк дифузьор. Това позволява въздушният поток да излиза чисто отзад, като повдигането на задницата от този поток се компенсира почти напълно. Когато адаптивното задно окачване (стандартно при RS) снижи купето, то увеличава ефекта на притискане, оптимизирайки въздушния поток и подобрявайки стабилността.

Mercedes-Benz EQS 450+ е черешката на тортата (тест драйв)

Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)

Всичко това помага и за постигане на отлична аероакустика. Челното стъкло е изработено от шумоизолационно стъкло, като срещу доплащане такива може да са и всички останали стъкла. Панорамният покрив пък (стандартен) е изработен от три слоя, отразяващи слънчевите лъчи. В моя случай обаче покривът е от подсилен с полимер карбонов (CFRP).

 STOP&GO: До скорост 70 км/ч колелата завиват (опция) на 2,8 градуса в противоположната посока на предните. При скорост над 80 км/ч задната ос завива по посока на предната, за да се гарантира стабилност.

CarMarket.bg

STOP&GO: До скорост 70 км/ч колелата завиват (опция) на 2,8 градуса в противоположната посока на предните. При скорост над 80 км/ч задната ос завива по посока на предната, за да се гарантира стабилност.

Истинската детска радост идва, когато натиснеш педала на газта. По принцип не споделям ентусиазма на мнозина фенове, за които ускорението е основното при един електромобил, напротив. Но тук параметрите са такива, че няма как да не те накарат да изпиташ този необуздан адреналин, когато усетиш какво може автомобилът в режим overboost. Подобно на Taycan, RS GT разчита на два PSM електромотора: предният е с мощност 238 к.с., а задният с 456 к.с. Той е свързан към 2-степенна скоростния кутия. Сумарната мощност на системата е 598 к.с. и 830 Нм. Ако включите режим Dynamic или ланч контрола, в рамките на 2,5 секунди мощността скача до 646 к.с., за да ускорят тежащия 2347 кг автомобил до 100 км/ч за 3,3 секунди!

 STOP&GO: Обемът на багажника е 366 л, а под предния капак има допълнителни 85 л.

CarMarket.bg

STOP&GO: Обемът на багажника е 366 л, а под предния капак има допълнителни 85 л.

За пръв път карам електромобил с два зарядни входа. От двете му страни има АС зарядни входове, а от дясната има и DC такъв. Автомобилът се доставя с два зарядни кабела, единият от които Mode 3. Стандартно моделът може да се зарежда с 11 kW, което значи цяла нощ. Опционалното зарядно е 22 kW. На достатъчно мощен DC терминал, електрическият гран турер постига максимален капацитет за зареждане от 270 kW. Това позволява зареждане на ток за 100 км пробег в рамките на 5 минути. Зареждането от 5 до 80% отнема 22,5 минути. Разбира се това се дължи на факта, че автомобилът един от малкото на пазара с 800-волтова електрическа архитектура.

Електрическата трансформация на Mercedes започва с EQC и EQA (тест драйв)

Аромат и доза кофеин с електрическата Opel Mokka (тест драйв)

Охлаждането играе важна роля за гарантиране на възможно най-висок пробег. Автомобилът разчита на четири независими охлаждащи вериги, които регулират високоволтовите компоненти и интериора.

От Audi казват, че този автомобил може да измине 472 км пробег (WLTP). Какъв ли мазохист трябва да си, за да се опиташ да постигнеш нещо подобно. Аз не си го причиних и се порадвах на автомобила. Разходът от малко над 24 kWh не е представителен, тъй като покарах много малко на магистрала, основно беше градско и малко около София.

 STOP&GO: Аудио системата Bang & Olufsen е с мощност 710 вата, 16 високоговорителя, сред които два 3D високоговорителя в А-колоните.

CarMarket.bg

STOP&GO: Аудио системата Bang & Olufsen е с мощност 710 вата, 16 високоговорителя, сред които два 3D високоговорителя в А-колоните.

Интериорът е познат от другите луксозни модели на Audi, което не знам как да го приемам. От една страна харесвам много приборното табло и цялата конфигурация на централната конзола, но от друга останах леко разочарован, че един толкова технологично развит автомобил, който се отличава от всичко останало в гамата, пак предлага същия виртуален кокпит като в А6. Но очевидно в Audi не са искали да преоткрият колелото, защото всичко работи много добре. Но друг може да постави въпроса, защо няма рязко разграничаване с конвенционалните автомобили с ДВГ?

Иначе седалките са… убийствени. Може да се регулират в 14 или 18 позиции, формата, шевовете, емблемите RS и червените предпазни колани добавят допълнителен щрих към почти изцяло тапицираното във велур купе.

 STOP&GO: Адаптивното окачване е стандартно при RS, като го понижава с 22 мм.

CarMarket.bg

STOP&GO: Адаптивното окачване е стандартно при RS, като го понижава с 22 мм.

Тъй като това е Audi, запазената марка на компанията формира основна част от задвижващия тракт. Освен ако не е избран режим Efficiency, електрическата система quattro задвижва четирите колела. Разликата с механичната quattro система се крие във факта, че прехвърлянето на въртящ момент в случай на хлъзгава настилка, рязко ускорение или бързо взимане на завои става пет пъти по-бързо.

Спирачките са много специфични. При спиране електрическите мотори изпълняват отрицателно ускорение до около 0,3 g. Хидравличните спирачки в колелата се активират само когато педалът на спирачките бъде натиснат силно. Като опция се предлагат карбон-керамични спирачки, като 10-буталните спирачни апарати се грижат за спирачни дискове с диаметър 420 мм отпред.

 STOP&GO: Моделът се предлага с опционално зарядно от 22 kW. На достатъчно мощна DC зарядна станция RS GT постига пиков заряден капацитет до 270 kW. Заруждането от 5 до 80% отнема само 22,5 минути.

CarMarket.bg

STOP&GO: Моделът се предлага с опционално зарядно от 22 kW. На достатъчно мощна DC зарядна станция RS GT постига пиков заряден капацитет до 270 kW. Заруждането от 5 до 80% отнема само 22,5 минути.

Окачването е един от елементите, който играе ключова роля за формиране на характера на този гран турер. Почти всички части по активното окачване на RS са изработени от алуминий. Трикамерните въздушни амортисьори регулират купето в различни височини – 22 мм ход надолу и 22 мм ход нагоре. Като опция се предлага завиваща на 2,8 градуса задна ос. До около 70 км/ч задните колела завиват в противоположна посока на предните, докато над 80 км/ч завиват в посока на предните, за да се гарантира по-голяма стабилност при високи скорости. За нея се грижат и 21-цоловите „валяци” Michelin, както и блокируем заден диференциал, в основата на който стои многодисков съединител.

За стабилността роля играе и почти оптималното разпределение на теглото между двете оси от 50:50.

 STOP&GO: Братовчедите, с които няма нищо общо за разлика от Taycan, чиято технологична основа ползва.

CarMarket.bg

STOP&GO: Братовчедите, с които няма нищо общо за разлика от Taycan, чиято технологична основа ползва.

Винаги съм мразел изкуствения звук в който и да е автомобил, но признавам, че тук инженерите са се справили чудесно. Той се генерира и възпроизвежда от два контролни блока и усилвател в багажника. Те композират отделен екстериорен и интериорен звук, възпроизвеждан от два говорителя в купето. Дигиталният звук зависи от оборотите на развъртане на електрическите мотори, скоростта и други параметри. Допълнително той се модулира при избор на различните режими на задвижване чрез Audi drive select.

Модулира се и цената на този автомобил. В този случай се е модулирала с около 80 хиляди над стартовата на RS GT, която е 280 000. Ще рече, че карам автомобил за 360 000 лв. с ДДС. Ами… това е. На витрината на най-скъпите маркови бутици винаги е изложено най-доброто и най-скъпо от модната колекция. И тук е така.

Технически характеристики:

Audi RS e-tron GT

Размери

Дължина, мм: 4989

Широчина, мм: 1964

Височина, мм: 1404

Междуосие, мм: 2900

Собствено тегло, кг: 2347

Мотор

Тип: два PSM електромотора

Капацитет на батерията (нето), kWh: 84

Макс. системна мощност, к.с.: 598

Макс. въртящ момент, Нм: 830

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 250

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,3

Среден разход, kWh/100 км: 22,6 – 20,6

Пробег, км (WLTP): 472

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 280 000

Цена на тестовия модел, лв. с ДДС: 361 000

Тест драйв Audi RS e-tron GT Audi e-tron GT Audi