Не сме сами: Сърбия показа как не се електрифицира автопарк

И все пак в западната ни съседка е поставено начало, макар доста плахо и с малък бюджет

,
Сърбия плащане магистрала

iStock

У теха е да знаеш, че не си сам в своите провали и несполуки, какъвто е случаят с България за неслучващия се старт за преминаване към автомобилен парк с нулеви въглеродни емисии.

Със Сърбия сме долу-горе на един хал, показва пореден анализ на Иван Костов от ИКЕМ (Индустриален клъстер Електромобили), публикуван в БТА.

Но може би все пак сме по-зле, имайки предвид, че през 2020 г. сръбското правителство въведе субсидии за покупка на електрически и хибридни превозни средства, включително електрически мотопеди и мотоциклети.

Отделеният бюджет бе повече от скромен - 1 милион евро, но все е нещо. Идеята беше програмата да продължи и през 2021 г., но на 13 август беше прекратена - парите били изчерпани.

И все пак, как изглеждаха стимулите:

* за електрическите автомобили и леки търговски електромобили се получиваха премии за покупка от 5000 евро в равностойност на сръбски динари. Схемата включваше “плъг-ин” хибриди, за които желаещите можеха да разчитат на 3500 евро. За пълните хибриди се даваха 2500 евро.

* леките електрически превозни средства от класове L1e и L2e бяха финансирани с 250 евро, а превозните средства от класове L3e до L7e - с 500 евро. Това включваше и триколесни.

* за 2021 г. беше предвидено сръбските таксиметрови шофьори, които купуват ново електрическо, хибридно или превозно средство на природен газ, да получат държавна субсидия от 8000 евро. За да може водачът да има право на такава, автомобилът трябваше да струва най-малко 13 000 евро и да отговаря на стандарта за емисии Евро 6.

Както се вижда, истината е, че пак сме си на опашката, тъй като Сърбия имаше намерение, план и някакъв старт, докато тук си оставаме само с приказките.

И за справка - броят на регистрираните през 2021 г. моторни превозни средства в Сърбия се е увеличил в сравнение с предходната година. Те са 2 235 794 или със 70 976 повече в сравнение с 2020 г. Намаление е отбелязано при мотопедите.

Данни за регистрираните към 2022 г. електромобили не са открити. През юли 2018 г. EV са били 148, а зарядните станции - 15 броя. Предполага се, че към момента тези числа са удвоени. Само може да се спекулира без официални данни с днешна дата, но бройката за зарядни единици е нищожно малка. Няма как да елетрифицираш каквото и било без инфраструктура.

БТА

Сърбия електрифициране електрически автомобили Великобритания автопарк в Китай субсидии помощи за електромобили