SUV-овете са твърде тежки за мантинелите по пътищата

Регулациите са морално остарели, а цената за подмяна на мантинелите е колосална. Тогава?

Пламен Георгиев,
катастрофа мантинела

iStock

И талианските мантинели са заседнали на стандартите от 90-те години, проектирани да издържат превозни средства със средно тегло около 1200 кг. Важи ли това за родната пътна картинка? Абсолютно!

Защото реалността по пътищата ни е коренно различна: SUV-овете и електрическите автомобили често надвишават 1800 кг, дори гони 2000 кг. Това увеличение на теглото не е технически детайл: то означава, че в случай на инцидент много мантинели може да не издържат, излагайки шофьорите и пътниците на по-големи рискове. Накратко, безопасността на пътя рискува да бъде компрометирана от самата инфраструктура, която би трябвало да ни защитава.

Средното тегло на нов автомобил се е увеличило с почти 400 кг през последните седем години. Анализ на данните показва, че между 2016 г. и 2023 г. – приблизително един моделен цикъл – средното тегло на новите автомобили се е повишило от 1553 кг на 1947 кг.

AISICO, водеща италианска компания в тестването и сертифицирането на системи за пътна безопасност, подчертава как регулаторната рамка е останала непроменена повече от тридесет години. И да, това се отнася за Италия. А в България от кога датира регулаторната рамка за мантинелите?

Основната система, прилагана след 1997 г. по пътната мрежа в България е т.н. СПО 97. При нея водещата шина е с габаритна дължина 4,30 м, а съседните шини се съединяват посредством 8 болта М16. В различни случаи монтажите са чрез бетониране или набиване на стълбчето.

През 2010 г., практически незабавно след въвеждането на стандарта EN1317:2010 и неговото хармонизиране, чрез БДС EN 1317:2010, са издадени действащите в момента "Технически правила за приложение на стоманените предпазни огради по републиканските пътища" - АПИ. Но дали мантинелите отговарят на тях? Нека всеки сам си отговори на този въпрос.

Над 4,3 млрд. лв. без ДДС ще са нужни, за да бъдат подменени мантинелите по републикански и общински пътища и улици в страната, пише Economic.bg през 2023 г.

Данните на Istat показват, че през 2024 г. Италия е регистрирала 3030 смъртни случая по пътищата, 233 853 наранявания и 173 364 произшествия, което е с 4,1% повече спрямо предходната година. Тази тенденция подчертава неотложността на модернизирането на инфраструктурата, особено като се има предвид, че Европейският съюз си е поставил за цел да намали наполовина смъртните случаи по пътищата до 2030 г.

За SUV-овете и електрическите автомобили безопасността не зависи само от производителността, пробега или усъвършенстваните системи за подпомагане на шофирането. Оцеляването в случай на произшествие зависи и от мантинелите, способни да издържат на тегло над 1800 кг.

пътна безопасност мантинела мантинели