Н овите играчи на автомобилния пазар, влизащи предимно с електромобили, изглеждат по-адаптивни, освен това в повечето случаи са водещи в дизайна на електрически модели и софтуерната интеграция, области, в които традиционни автомобилни производители се затрудняват да поддържат темпото.
Джим Фарли, главен изпълнителен директор на Ford, не се страхува да признава мащаба на това предизвикателство. Не мина много време, след като същият отбеляза, че заплахата от китайските автомобилни производители сега надхвърля това, което японските производители представляваха през 80-те години на миналия век, Джим Фарли описа „шокиращия“ момент, който го е подтикнал да преосмисли посоката на развитие на компанията.
Той разказва, че инженерите на Ford са били изненадани, когато започнали да разглобяват както Tesla Model 3, така и няколко китайски електрически автомобила, осъзнавайки колко напред са дръпнали тези производители по отношение на разходите, ефективността и софтуерната интеграция.
„Бях много смирен, когато разглобихме първия Tesla Model 3 и започнахме да разглобяваме китайските модели“, разказва той пред бившата репортерка на Wall Street Journal Моника Лангли в подкаста Office Hours: Business Edition.
Когато ги разглобихме, беше шокиращо какво открихме.“
Инженерите на Ford установили, че Mustang Mach-E има един допълнителен километър електрически кабели в сравнение с Model 3, което добавя ненужно тегло и сложност. Това разкритие, както и други подобни, убедили Фарли да отдели електрическите операции на компанията в специално звено, подразделението Model E, през 2022 г.
„Не можем да се откажем от електрическите автомобили, не само за САЩ, но ако искаме да бъдем глобална компания, няма просто да отстъпя това на китайците“, добавя той.
Финансово, ходът на Ford за създаване на подразделението Model E все още не е дал резултати, като миналата година загуби над $5 милиарда. Фарли обаче не е готов да се откаже.
„Знаех, че ще бъде брутално от бизнес гледна точка“, казва той. „Моят етос е да се заемете с най-трудните проблеми възможно най-бързо и понякога да го правите публично, защото по този начин ще ги решите по-бързо.“
Миналата година Фарли разкри, че кара Xiaomi SU7 ежедневно и похвали електрическия седан. Очевидно той разбира не само важността на отговора на заплахата, породена от китайците, но и колко бързо Ford трябва да реагира.
Един от най-важните предстоящи проекти на компанията е средноразмерен електрически пикап на цена около $30 000. Изграден върху нова архитектура, предназначена да бъде в основата на няколко бъдещи модела, той представлява следващия тест дали Ford може да се справи със скоростта и ефективността на конкуренцията.