С лед като започна преди две години, Citroen завърши пълното си обновяване. Новият флагман на марката вече е официално в продажба у нас и с това слагаме край на процеса, който дава сериозен урожай със С3 и С3 Aircross, но сериозни надежди вече се възлагат и на новия С5.
Citroen C5 Aircross предлага много атрактивен дизайн, доста трикове са оптимизиране на аеродинамиката, нараснали размери, които отварят по-голямо вътрешно пространство. Разбира се, както винаги, моделът и марката залагат на комфорта, постигнат чрез „летящото килимче“, както Шевроните наричат своето специфично окачване, като към него се добавят и иновативните комфортни седалки, които добавят допълнителни 15 мм слой пяна. Като опция тези седалки може да бъдат поръчани за пръв път с регулируема странична опора, подгрев, обдухване и масаж.
За пръв път може да добавим и факта, че C5 е първият модел на Citroen, който се предлага и с 20-цолови джанти. „Ледените кубчета“, както се наричат специфичните дневни светлини, са обградени от матрични фарове (опция).
Новият C5 Aircross е изграден върху платформата Stellantis STLA-Medium, като така тя прави дебют в гамата на Citroen. Благодарение на нея, Citroen е дал на С5 Aircross отличен баланс, като в същото време осигурява на бъдещите платформи доста по-щедри вътрешни обеми. Това е постигнато след увеличение на дължината със 152 мм, широчината е увеличена с 43 мм, а междуосието с 54 мм. Всичко това е отишло най-вече в областта на краката за пътуващите на втория ред седалки, като по този параметър новият модел предлага пространство, идентично с това при С5 Х, като така поставя стандарти в сегмента.
Тони Тончев
Дзен усещане, казват от Citroen, властва в купето на новия С5. Тук почти всичко е ново. Маркирах седалките, арматурното табло е абсолютно ново, имаме страхотен head-up дисплей, огромен отваряем покрив с електрическа щора, централният таблет е вертикален, пребогато като брой и обем пространство в интериора за съхранение на вещи.
В областта на задвижване изненади няма. Имаме познатите от концерна опции. Стартираме с 48-волтов мек хибрид със 145 к.с. В основата му стои познатия 1,2-литров 3-цилиндров двигател, но този път от Stellantis казват, че 40% от частите му са нови или преработени. Това се очаква да е най-продаваната версия на модела.
Но той идва също така като плъг-ин хибрид с батерия с капацитет 21 kWh, монтирана под пода на колата. Двигателят е 1,6-литров с турбо (150 к.с.), работещ съвместно с електромотор (125 к.с.), като системната мощност е 195 к.с. В комбиниран цикъл тази версия предлага възможност за изминаване на до 86 км само на ток (над 100 км при движение само в града).
Тони Тончев
И накрая е електрическият вариант, който идва с две батерии – 73 и 97 kWh. Първата е с мощност 210 к.с. и пробег на ток до 520 км (WLTP). Голямата батерия предлага до 680 км пробег и 230 к.с. мощност.
Три типа задвижване, три нива на оборудване
Ценовата листа на новия C5 Aircross е ясна. Стартовата цена на 48-волтовия хибрид е 61 627 лв. с ДДС. Топ изпълнението MAX започва от 71 373 лв. Плъг-ин хибридът се предлага в изпълнения PLUS и MAX, като първото започва от 81 107, докато второто – от 86 792 лв. с ДДС.
Най-скъпи са електрическите версии, което е разбираемо и очаквано. Стартовата цена на Electric 210 е 85 128 лв. Най-скъпото изпълнение с най-висок пробег (679 км) започва от 103 707 лв. с ДДС.
Перспектива в цялата картина дават преките конкуренти на модела. На първо място трябва да погледнем в „двора“ на Citroen, визираме марките под шапката на Stellantis. Peugeot 3008 се предлага с абсолютното същото задвижване. Така че 3008 Hybrid 145 стартира от 65 119 лв. с ДДС. Плъг-ин хибридът стартира от 87 219 лв., а електромобилът – от 96 005 лв.
Тони Тончев
Почти идентична е ситуацията при Opel Grandland. Една платформа, еднакво задвижване, три нива на оборудване. Цените на трите различни задвижвания започват от съответно 64 542, 82 131 и 91 795 лв. с ДДС.
Ако погледнем извън пределите на концерна, Citroen смята, че единият конкурент е Renault Austral. Мекият хибрид със 150 к.с. започва от 57 990 лв. Моделът няма електрическа версия, нито плъг-ин хибрид, но има самозареждащ се хибрид с 200 к.с., който започва от 62 990 и стига до 76 990 лв. с ДДС.
Kia Sportage е друг такъв пряк конкурент. Тук уговорката е, че стартовата цена на модела е за версията с бензинов двигател 1,6T със 150 к.с., но без мека хибридна технология. Цената започва от 59 960 лв. Хибридният вариант с 239 к.с. стартира от 72 800 лв., докато плъг-ин хибридът с 288 к.с. започва от 82 800 лв.