С ъвременните автомобили често са обвинявани в ниска надеждност заради многото електроника, която с течение на времето, дори при автомобили с малък пробег, започва да дава проблеми. Кои двигатели са се доказали като най-надеждни? Какви автомобили са произведени с такива двигатели? И раждат ли днес „милионери”?
Ще се опитаме да дадем отговор на тези въпроси в следващите редове, за да разберем кои употребявани автомобили трябва да се избягват, за да не се стигне до основен ремонт на двигателя.
На теория може би всеки двигател може да работи десетилетия - всичко зависи от честотата на поддръжката, броя на ремонтите и процента на частите, които трябва да бъдат заменени по време на работа. Но в крайна сметка, след пробег от един милион километра, можем да видим напълно нов агрегат, в който през това време е сменено абсолютно всичко поради хиляди повреди. Но, разбира се, такъв двигател няма как да наречем надежден.
Ключовият фактор не е изминатото разстояние от автомобила, а времето, измерено в моточасове, през което двигателят на автомобила е бил включен. Километражът обаче отчита изминати километри, а не часове на двигателя - поради това километър, изминат в задръстване за 40 минути, не може да се сравни с километър, изминат по селски път за 40 секунди.
Решаващият фактор за получаване на статута на „милионник” е способността на автомобила да преодолее това разстояние с двигател, който не е изисквал основен ремонт - тоест с оригиналния си блок и глави на цилиндрите.
Toyota и BMW имат най-много двигатели, способни да изминат 1 млн. километра. И ако доминацията на двигателите на Toyota в този списък е съвсем очаквано, то присъствието на двигатели на BMW в списъка, в такива количества, може да се приеме за изненада.
Toyota
В гамата двигатели на Toyota списъкът с „милионници” започва със световноизвестния двулитров четирицилиндров двигател 3S-FE с 16 клапана, който е монтиран в най-популярните автомобили на Toyota: това са RAV4, Avensis, Celica, Camry и MR2, както и семействата Carina, Corona, Vista, Caldina и безброй други автомобили за японския пазар. Бензиновите двигатели 3S-FE се произвеждат от 1986 до 2000 г.
Следващите двигатели са не по-малко известните редови шестцилиндрови „шестици“ 1JZ-GE с обем 2,5 литра и трилитровият 2JZ-GE. Това са японски легенди.
Toyota 1HD-FT
Първият е използван в Toyota Chaser, Cresta, Crown, Progres и фамилията Mark II, докато по-мощният 2JZ-GE е инсталиран и на моделите Altezza, Aristo, Soarer и Supra с две врати, както и на редките седани Origin. Toyota произвежда двигатели 1JZ-GE от 1990 г., трилитрова модификация дебютира година по-късно. Последните японски автомобили с тези двигатели са пуснати през 2007 г.
На върха на гамата бензинови мотори, които достигат без проблем милион километра, е 8-цилиндровият четирилитров двигател 1UZ-FE, с който са оборудвани по-старите модификации на моделите Aristo, Crown, Soarer, както и японската Toyota Celsior в първите две поколения - това са аналози на познатите ни за родния пазар седани Lexus LS.
В портфолиото на Toyota имаше и успешни дизелови агрегати, които спокойно въртяха по милион километра. Списъкът беше допълнен от серия 1HD, които първо дебютираха в автобусите Coaster, а по едно време се монтираха и под капаците на Toyota Land Cruiser.
Въпреки това, тези дизелови двигатели просто не могат да се сравняват с производствените обеми на бензинови двигатели от серията S, която включва 3S-FE.
BMW
Редовите шестцилиндрови двигатели M30 и M50 са първите, които влизат в списъка на моторите за милион километра. Те са произведени в огромни количества в продължение на десетилетия в няколко работни обема - през това време те се сдобиват с много модификации, като ги намираме под капаците на Серия 3, Серия 6 и Серия 7.
Двигателят M30 дебютира през 1968 г. в модела с индекс E3 - предшественик на първата „седмица“ (E23). Последното BMW с този двигател, между другото, също беше „седмица“, но вече от второ поколение (E32) - тези автомобили се произвеждат до 1994 г.
Дизайнът на по-новия шестцилиндров агрегат BMW M50 също се оказа успешен, но този двигател, въпреки дългия си експлоатационен живот, остана в експлоатация за сравнително кратко време.
Първата кола с този двигател слиза от конвейера през 1990 г., през 1996 г. двигателят в оригиналната си форма изчезна от гамата, но по-мощните "шестици" с индекс E50 останаха в гамата до 2000 г. под капака на спортното семейство M3 (E36), както и купето и родстъра Z3 M.
Между другото, баварците също имат 8-цилиндров двигател за милион километра, става въпрос за атмосферен V8 с индекс M60, който компанията произвежда само четири години.
Дебютира през 1992 г. в две версии (с обем 3,0 и 4,0 литра), беше монтиран на пета, седма и осма серии, а през 1995 г. започна да се заменя с по-новия двигател M62 - и година по-късно M60 беше пенсиониран.
Също така заслужава да се спомене редовият шестцилиндров турбодизел BMW M57, представен през 1998 г. Въз основа на него бяха разработени няколко модификации с обем от 2,5 до 3,0 литра, като същите те бяха монтирани не само на модели от трета, пета, шеста и седма серия, но и на кросоувърите X3, X5 и X6, както и като моделите Range Rover и семейството седани и комбита Opel Omega B.
Последните автомобили с разновидности на оригиналния турбодизел слязоха от поточната линия през 2013 г.
Honda
Honda още не е развалила репутацията си на производител на надеждни двигатели, което до голяма степен се дължи на двигателите от серията D. По-специално агрегатите D15 и D16 с обем съответно 1,5 и 1,6 литра, произведени в милиони копия от 1984 до 2007 г. Тези агрегати бяха монтирани на Civic, Accord, CRX, Integra, HR-V, City, Concerto, Domani, Capa и Ballade.
С едно израчение- двигателят от серия D беше известен по целия свят. Седемцифреният обем на производството, както и високият ресурс са впечатляващи! А общият пробег на всички тези автомобили е просто плашещ дори да си го представите.
Mitsubishi
Друг двигател, който се бори за титлата „милионер”, е Mitsubishi 4G63, член на обширната фамилия от надеждни четириредови двигатели 4G6, известни още като Sirius. Историята на този двигател датира от 70-те години на миналия век, но в продължение на много години неговите разновидности се произвеждат под формата на лицензирани копия от Hyundai, а китайският производител BAW все още оборудва свои автомобили с тези двигатели.
Работният обем на агрегата Mitsubishi 4G63 е 2,0 литра, докато инженерите, заедно с версията с атмосферно пълнене, разработиха модификация с турбокомпресор. В резултат на това двигателят се оказа не просто универсален – той бе монтиран на почти всички автомобили на японската марка, от леки пикапи и SUV до семейни хечбеци, миниванове и дори спортните седани Mitsubishi Lancer Evolution.
Mercedes-Benz OM617
Mercedes-Benz
„Трилъчата звезда” също има богат опит в разработването на надеждни двигатели, но най-високите места в световните класации най-често се заемат от неунищожимите редови петцилиндрови дизелови легенди OM617 и OM602.
Трилитровият двигател OM617 с десет клапана направи своя дебют през 1974 г. на класическия модел с индекс W115, но много повече от тези агрегати (включително в турбо версията) бяха произведени на автомобили от серията W123, които до голяма степен си спечелиха репутация на надеждни автомобили благодарение на този двигател, въпреки доста скромната мощност. Също така, тези дизелови двигатели са монтирани на Gelendvagen и камиони от семейството T1 в продължение на много години, някои от които вече са изминали повече от един милион километра.
Двигателят OM617 най-накрая бе пенсиониран през 1991 г., въпреки че неговият наследник OM602 (индикаторите за работен обем и мощност зависят от версията) се появи в пътнически Mercedes-и през 1985 г. Първоначално с тях бяха оборудвани моделите W124, W201 и същите Gelendvagen, след това петцилиндровите агрегати се появиха на камиони T1, E-клас W210 и търговското семейство MB100. В последствие двигателите, произведени по лиценз, бяха използвани в автомобили SsangYong.
Volkswagen
В историята на германския концерн също има много надеждни двигатели, но четирицилиндровият турбодизел Volkswagen 1.9 TDI PD най-често се среща в списъците на сравнително модерни двигатели, способни на милион километра пробег. От края на 90-те години тези двигатели се монтират на пътнически и товарни автомобили от марките Volkswagen, Audi, Skoda, Seat и дори Ford.
Golf, Jetta, Bora, Polo, Passat, New Beetle, Caddy, Touran, Sharan - този списък, който включва почти цялата гама модели на марката Volkswagen, се допълва от няколко дълги списъка с подобни модели от сродни марки. Да, всички тези автомобили бяха оборудвани с редови турбодизели Volkswagen 1.9 TDI PD.