О бщоприетото мнение за LSD е, че помага да въртите гуми на място и да правите дрифтове, както и че играе основна роля за преноса за мощността върху пътя. Но ролята на диференциала с ограничено приплъзване е много по-голяма. Той е един от най-важните компоненти, когато става въпрос за цялостното управление на автомобила. Разказваме подробно за него благодарение на рубриката „Заешката дупка“ на Крис Пъркинс и Motor1.com.
Кратък преглед на диференциалите
Отвореният диференциал, най-разпространеният тип, позволява на свързаните колела да се въртят с различна скорост. Това е полезно, защото при завиване вътрешните и външните колела следват различни дъги и по този начин се въртят с различна скорост. Без диференциал завиването е изключително трудно.
Блокираният диференциал също е полезен. Блокирането на задните колела заедно, принуждавайки ги да се въртят с еднаква скорост, помага за генериране на сцепление. Това е добре при движение направо и в условия на ниско сцепление, особено когато едното колело е на много хлъзгава повърхност, а другото не. Ето защо ще видите блокируеми диференциали - който може да бъде напълно отворен или напълно заключен – в офроуд автомобили.
Отвореният диференциал е подходящ в по-голямата част от нормалните сценарии на шофиране. Ако шофирате семеен автомобил вероятно не се нуждаете от LSD, но в някои автомобили, особено в спортни такива, е наистина полезно да има диференциал, който да преодолява разликата между двете крайности.
LSD позволява на колелата на задвижващата ос да се въртят с различни скорости, но също така позволява известен коефициент на блокиране между двете. LSD работят в областта между 0 и 100 процента свързване, където се случва истинската магия.
Първите производствени LSD използваха многодискови съединители, за да блокират изходните валове от двете страни при определени работни условия. Тук коефициентът на блокиране се определя от броя и ориентацията на дисковете на съединителя, а съединителите се задействат от система за предварително натоварване.
Вискозният LSD използва течност, която зацепва дисковете на съединителя, докато се нагрява под натоварване. LSD с измерване на въртящия момент (Torsen) използва зъбни колела, които постепенно се зацепват с увеличаване на входящия въртящ момент. И накрая, електронният LSD използва електрически мотор, за да оказва натиск върху съединителите.
Има три вида LSD по отношение на това кога блокират: 1-пътните LSD работят само при ускорение; 1,5-пътните LSD работят при ускорение и частично при спиране; 2-пътните LSD работят както при ускорение, така и при спиране.
Има и още един тип, а именно e-LSD, който постоянно регулира коефициента си на блокиране, за да постигнат различни резултати.
Как работи диференциалът
Ако шофирате спортно, докато стигнете върха на завоя, бихте искали блокировката на диференциала да е на или около нула, тъй като тогава ще искате възможно най-голямо въртене на колелата. Веднага щом започнете да подавате отново газ и да отпускате волана обаче, искате диференциалът да се намеси.
Подаването на газ в автомобил с предно или задвижване на четирите колела вероятно ще създаде недозавиване, като колата ще се приближи до точката на излизане от траекторията. В автомобил със задно задвижване обаче е много лесно да претоварите задните гуми с газта и да генерирате презавиване.
Малко допълнително блокиране на диференциала във всички случаи помага колата да се върне колата в траекторията и добавя стабилност. И тогава цикълът може да се повтори. Електронен или не, става очевидно, че диференциалът с ограничено приплъзване е мощен инструмент.
e-LSD отключва още по-интересни възможности, тъй като може да взаимодейства с други системи на автомобила.