Какво се случва, ако държите педала на съединителя натиснат

Много шофьори знаят и говорят за съединителя като за технически възел, но малцина знаят как всъщност изглежда съединителят и как работи

педали съединител

iStock

С ъединителят е един от основните компоненти на задвижването, чрез който се предава въртящият момент от двигателя към трансмисията. По същество това е фрикционен съединител, който свързва валовете на силовия агрегат и скоростната кутия.

Но какво се случва, ако държите педала на съединителя натиснат дълго време на светофар например, или пък постоянно подавате леко газ с натиснат съединител?

Някои шофьори, когато спрат на светофар, не изключват от скорост, а изчакват, докато изгасне червената светлина, като задържат колата със спирачката и натискат педала на съединителя. Подобно поведение обаче е изключително вредно.

Когато натиснете педала, дисковете се раздалечават един от друг. Тази сила, която води до това не е малка, така че при продължителна употреба детайлът изпитва прекомерни натоварвания. Макар целият механизъм да е проектиран да издържа големи натоварвания и често активиране и деактивиране, прилагането на тези сили в продължение на минута/и никога не е предвиждано от инженерите.

Така, когато педалът на съединителя се държи натиснат дълго време, за да се задържа автомобилът на място, частите са износват, губят еластичност и впоследствие се стига до повреда на цялата конструкция. Вилката или освобождаващият лагер, който носи основното натоварване, може да се счупи.

Какви са възможните повреди на съединителя?

Можете да разберете, че съединителят е стигнал края на експлоатационния си живот по редица признаци. Дисковете се износват и сцеплението намалява. Фрикционните накладки се плъзгат и дисковете започват да приплъзват под натоварване. Усетите ли подобно неща, веднага трябва да посетите сервиз.

Шофьорът натиска педала на газта, но колата реагира бавно, не толкова активно, както преди. Често тази неизправност се появява след активно превъртане на колелата в кал или заснежени пътища. Плъзгащите се фрикционни дискове се трият и изгарят, резултатът е натрапчива миризма. Изгорялата им повърхност вече е причина за невъзможност за предаване на въртящия момент към колелата. Когато подадете газ, колата не ускорява и в най-добрия случай пълзи на втора предавка с ниска скорост.

Случва се съединителят да се приплъзва и да не се зацепва напълно поради малък свободен ход на педала, повреда на вилката или поради изтичане на масло. Случва се феновете на рязкото потегляне на всеки светофар да „изгорят“ съединителя, а подобни потегляни вредят не само на съединителя. Но, както е казал народният мъдрец: „всеки сам си преценя“.

съединител