Може ли системата стоп-старт да повреди двигателя в дългосрочен план

Системите стоп-старт са проектирани да намалят разхода на гориво, емисиите CO2 и шумовото замърсяване. Но може ли система, проектира на рестартира двигателя за 400 милисекунди, да го повреди?

старт стоп Start Stop

iStock

Т ествана за първи път през 70-те години на миналия век, преди да стане широко разпространена през 2004 г., технологията Stop & Start вече е стандарт в съвременните автомобили. Проектирана да намали замърсяващите емисии и шумовото замърсяване в градовете, тази система също така намалява разхода на гориво с приблизително 6% в комбиниран цикъл и до 15% в градския цикъл.

Тест, проведен под надзора на специалист от Valeo, производител на стартер-алтернатори, основният компонент на системата, дори показа, че икономията на гориво е 35% след три часа шофиране в Париж. Този тест е проведен чрез сравняване на два идентични модела, единият от които е с деактивирана система.

Как работи Stop & Start?

Системата изключва двигателя на автомобила при спиране. За да се случи това, водачът трябва да вдигне крака си от педала на съединителя (при модели с ръчна скоростна кутия) и да натисне спирачката. При моделите с автоматична скоростна кутия, натискането на педала на спирачката, докато автомобилът е неподвижен, е достатъчно, за да активира системата.

По-новите автомобили, оборудвани с най-новото поколение подсилени стартер-генератори, могат дори да изключат двигателя, докато колата е в движение. След като превключите на предавка или отпуснете педала на спирачката, двигателят се рестартира. Това отнема само 400 милисекунди.

За да се осъществи това, двигателят ви е оборудван със стартер-алтернатор. Това устройство се управлява от интегриран компютър, свързан с различни сензори. Именно този компютър контролира спирането и рестартирането на автомобила, без никаква намеса от страна на водача. Той също така решава да деактивира системата в определени случаи: когато автомобилът е студен (току-що стартирал) или когато отоплението или климатикът са включени. Този „отказ“ обикновено се обозначава със светеща предупредителна светлина или съобщение на арматурното табло.

Системата старт-стоп предлага различни предимства в зависимост от това как се използва автомобилът. Например, ако шофирате по главни пътища всеки ден и спирате рядко, икономията на гориво е ограничена. И обратно, ако пътуването ви е белязано от червени светофари, ползите стават осезаеми. Но бъдете внимателни, тъй като многократните рестартирания в рамките на много кратък период от време (особено в задръствания) могат да доведат до ускорено износване на компонентите.

Подсилени компоненти

Акумулаторът е един от най-уязвимите компоненти на системата стоп - старт. Моделите, оборудвани с тази технология, използват специално подсилен акумулатор. Той може да осигури до 360 000 стартирания, три пъти повече от капацитета на конвенционален акумулатор.

Технологията AGM на подсиления акумулатор, която комбинира олово с киселинно абсорбиращ сепаратор от фибростъкло, оптимизира циркулацията на кислород и подобрява възможностите за зареждане и разреждане. Освен това, този акумулатор е единственият, съвместим с рекуперация на спирачната енергия, което му позволява да се презарежда и да реагира на заявки за стоп & старт.

Стартерът е друг компонент, подложен на натоварване. Той е подсилен, за да издържи на чести рестарти, особено при много ниски температури. Размерът му остава сравним с този на стандартен стартер, което не променя архитектурата на автомобила. Цената на подмяната му обаче е по-висока от тази на конвенционален модел.

Дали тези проблеми излизат по-скъпо от реализираната икономия?

Специфичните компоненти са по-скъпи. Един AGM акумулатор е около два пъти по-скъп от стандартен. Същото важи и за подсилен стартер. По-тревожно е износването на двигателя и турбокомпресора, както споделят механици.

Според независим механик, базиран в Индре, „стартирането на двигателя го износва 70 пъти повече, отколкото когато е в движение“. Защо? „Защото, когато двигателят изключи, маслото частично се оттича и когато двигателят се рестартира, то [маслото] няма време да се напълни правилно, за да осигури оптимално смазване.“

Същото важи и за турбото, обяснява втори механик от сервиз на Opel в Шер. „Ако вземем за пример спиране на пункт за събиране на пътни такси, двигателят се изключва, докато турбината е на висока температура, а перката продължава да се върти по инерция. При рестартиране маслото не се разпределя веднага и топлината не се разсейва. И тъй като масленият филм върху лагера на турбото е много тънък, не отнема много време да се сгъсти.“

За да се справят с този проблем, някои производители са инсталирали допълнителна водна помпа за охлаждане на лагера (лагер, способен да се върти с много високи скорости, над 200 000 оборота в минута).

Същият механик успокоява: „Няма непосредствен риск, двигателите са проектирани за това, но в дългосрочен план тези повтарящи се цикли могат да причинят повреди, които не биха се случили в модел без тази технология.“

Заключение

Системата стоп & старт предлага реално предимство, спестявайки около един литър гориво на резервоар. Макар че тази икономия може да изглежда скромна, в дългосрочен план тя става значителна. Тази технология обаче трябва да се използва разумно, за да се запази двигателя в дългосрочен план.

За целта се препоръчва да деактивирате функцията с помощта на специалния бутон на арматурното табло по време на тежки задръствания, където спирането и потеглянето са чести. Заслужава да се спомене и комфортът при шофиране. Въпреки че системата намалява шума, той може да бъде неприятен поради вибрациите, усещани при повторно стартиране. Това явление е още по-забележимо при по-новите автомобили, оборудвани с малки като работен обем двигатели.

Източник на статията: largus.fr

Stop & Start стартер генератор старт стоп