П ървият редови 6-цилиндров двигател е произведен в Нидерландия още през 1903 г. Монтиран е в състезателния Spyker 60 HP, и, както предполага името, той генерира 60 к.с.
През следващите десетилетия този мотор става една от най-популярните конфигурации, най-вече заради почти перфектния й баланс, който води до по-плавна работа.
Следващите агрегати са легендарни и, уточняваме, тук става въпрос за масово произвеждани „шестаци”.
Jaguar XK6
Един от най.дълго служилите 6-цилиндрови редови двигатели в история, произвежда се в Англия от 1949 до 1992 г.
Базиран на чугунен блок с олекотени DOHC алуминиеви глави на цилиндрите, той се произвежда в пет версии на работния обем (от 2,4 до 4,2 литра) за пътническите модели на Jaguar (на снимката: 3,8 литра).
Той генерира между 112 и 265 к.с., но за спортната програма се използва състезателни версии, способни на много повече.
Най-известните серийни модели на Jaguar, използвали този двигател, са XK120 и E-Type.
Ford Barra I6
Вероятно това е най-подценявания двигател на Ford, проектиран от австралийското подразделение на компанията.
Произвежда се между 2002 и 2016 г., задвижвайки версии на австралийските Falcon и Territory.
Двигателят се предлага в атмосферна или турбо версии, и докато повечето модификации се захранват от бензин, две са проектирани за LPG.
Мощността за атмосферните версии варира от 244 до 261 к.с., докато тези с принудително пълнене – от 322 до 436 к.с.
Този агрегат постига легендарен статут благодарение на своята надеждност и почти безкрайния си тунинг потенциал, който му печели прякора "Aussie 2JZ."
BMW M88
BMW е единственият производител, произвеждащ редови „шестаци” от 30-те години до ден днешен. Повечето от тези агрегати са емблематични.
Затова е трудно да се избере един от тях за най-добър, затова се спираме на M88 заради значимостта, която има той за марката.
Произвеждан от 1978 до 1989 г., той е първият серийно произвеждан мотор от BMW M за първия модел с буквата „М”. Нещо повече, той е първият централно разположен мотор в гамата на BMW: в легендарния М1.
Работният му обем е 3,5 литра, достига 273 к.с. в серийната версия на M1, определян е като един от най-добре звучащите 6-цилиндрови двигатели.
Макар тази мощност да изглежда леко анемична в уличния модел, инженерите на BMW M демонстрират истинската му същност в Group 5, където достига до 1000 к.с. благодарение на множество подобрения, включително турбина.
Освен в М1, M88 се монтира още в M535i (Е12), M635CSi (Е24) и южноафриканската 735i (Е23).
Nissan RB26DETT
Вероятно има доста хора, които биха намерили други кандидати за първите три места в тази класация, но тук не би трябвало да има две мнение.
Произвеждан от 1989 до 2002 г., най-великият сериен двигател на Nissan може да бъде открит под капаците на емблематичните R32, R33 и R34 Nissan Skyline.
С работен обем от 2,6 литра, легендарният мотор е с 24 клапана и алуминиеви глави на цилиндрите.
Работещ с дуо турбини, той генерира между 276 и 316 к.с., в зависимост от моделната година.
Тунинг общността също има своя принос в придобиването на култов статут от RB26DETT, от който могат да се извадят огромен брой конски сили.
Toyota 2JZ
Този двигател спокойно може да се бори за приза „Най-велик масов редови шестак за всички времена”. Toyota прави 3,0-литровия 2JZ от 1991 до 2007 г.
Задвижва много модели Toyota и Lexus, но влиза в пантеона в моторния кош на Supra A80.
Макар да не е революционен по отношение на технологични решения, той е издигнат в култ от японската автомобилна и тунинг култура. Предлага са в атмосферна и битурбо версии.
В зависимост от версията и моделната година, генерира от 217 до 325 к.с.