П рез есента на 2024 г. ще се навършат 70 години от появата на знаменития Small block на Chevrolet. Каквото и да се каже, мотор, който е продал над 100 милиона копия по света - да, точно 100 милиона, това не е печатна грешка - заслужава огромно уважение. Това е повод да се върнем назад към някои от най-значимите двигатели в историята.
Двигател: Rolls-Royce 40/50 h.p.
Автомобил: Rolls-Royce Silver Ghost
Защо е тук: защото е първият в света двигател от премиум клака
Представен през 1906 г., този редови, 6-цилиндров двигател с работен обем 7024 куб. см е с максимална мощност 50 к.с. Не последните цифри са важни, красотата му се крие във фантастичната тишина на работа и почти пълната липса на вибрации. Но дали това трябва да ни учудва, след като създателят на легендарния Silver Ghost и легендарния двигател Хенри Ройс е бил известен като технически перфекционист.
За разлика от своите конкуренти, този двигател не е плътно завинтен към рамката, а прикрепен към нея с помощта на гъвкави опори, а настройката на двукамерния карбуратор е достойна за думата бижу. Няма съмнение - в началото на 20-ти век по-напреднал двигател просто не съществува в света.
VW Beetle
Двигател: Е60
Автомобил: Volkswagen Type 1
Защо е тук: един от най-популярните и дълго произвеждани автомобилни двигатели
Уникален автомобил просто не би бил възможен без уникален двигател. Beetle дължи своята непоклатима надеждност на гениалната простота на четирицилиндровия боксер двигател с въздушно охлаждане. Той е с обем 1100 куб. см и максимална мощност 23 к.с.
Ниската степен на форсиране и центробежен вентилатор направиха двигателя, разработен от колегата на Фердинанд Порше Франц Реймпрес, подходящ за продължителна работа в най-трудните условия, дори и при минимално ниво на поддръжка. Военните Kübelwagens, оборудвани с този боксер, лесно издържаха на трудностите при работа както в горещата жега на Северна Африка, така и в силните студове на Източния фронт.
След войната инженерите на Porsche показаха на какво са способни скромните четири цилиндъра в автомобилните състезания. 1,1-литровият 356 Carrera дори успя да спечели „Льо Ман”. Вярно, в собствения си клас, но все пак...
Двигател: Chevrolet Small block V8
Автомобил: Chevrolet Corvette
Защо е тук: това е синоним за понятието „достъпна мощност”
Масовост, това е може би основната тайна за успеха на един от най-, ако не и най-популярният двигател на планетата. Когато се появява за първи път под капака на новия Chevrolet Corvette през 1955 г., никой не смее да си помисли, че този роудстър в крайна сметка ще стане най-добрият спортен автомобил на Америка и общото производство на тези V8 ще надхвърли 100 милиона.
Представен през 1955 г., V-образният 8-цилиндров двигател с работен обем 4,3-6,6 литра развива между 110-375 к.с.
Доста опростен дизайн, лесен за тунинговане и настройка и най-важното, притежаващ рядък талант в света на двигателите за взаимозаменяемост на компоненти от различни години на производство, „малкият блок“ беше инсталиран на десетки различни модели: от спортни автомобили и семейни комбита до таксита, джипове и автобуси.
Освен това „малките блокове” се използват активно на лодки, яхти и дори самолети. А мощността на двигателя е от базовите 180 к.с. през 1955 г., в ръцете на отчаяни тунери, той се издига до границата от 1000 к.с.
Двигател: Ford Cosworth DFV
Автомобил: Lotus 49
Защо е тук: най-успешният състезателен двигател в историята
Представен през 1967 г., този V8 с обем 2993 г. достига максималните 400+ к.с.
Уникален случай в историята на автомобилните състезания. Инженерната компания Cosworth, по инициатива на основателя на Lotus Колин Чапман и с парите на всемогъщия концерн Ford, създава 8-цилиндров двигател за F1, която през сезон 1966 г. преминава от използване на 1,5-литрови двигатели към 3,0-литрови.
Агрегатът се оказа толкова успешен, а двигателите на конкурентите - толкова капризни и ненадеждни, че след първия сезон от Ford решават, че е изключително неразумно да оставят DFV на разположение на един отбор, т.е. на Lotus Grand Prix Engineering.
В резултат на това великолепният V8 е предложен на всички на цена от около 7500 паунда. Ето как най-известният и популярен двигател в историята на автомобилните състезания се появява на сцената. Той има 12 индивидуални титли и 10 отборни титли във Формула 1, още две в Льо Ман и огромен брой първи места в различни състезателни серии от F3000 до IndyCar.
Двигател: Mercedes-Benz OM617
Автомобил: Mercedes-Benz 300SD
Защо е тук: първият турбодизелов двигател в лек автомобил
Представен през 1974 г., редовият 5-цилиндров двигател с принудително пълнене е с работен обем 3005 куб. см и максимална мощност 111 к.с.
Дизеловият двигател е изобретен още в края на 19 век, за първи път се появява под капака на камион през 20-те години на миналия век, а първият дизелов лек автомобил е Mercedes-Benz 260D, представен на публиката през втората половината от 30-те години.
И все пак, събитието, което става отправна точка за наистина глобално популяризиране на дизеловите двигатели, е дебютът на първия турбодизел. Това се случва в средата на 70-те години, когато редови петцилиндров турбодизел с обем 3 литра е монтиран под предния капак на S-Class (W116).
Първоначално петцилиндровият OM617 е еволюция на дизеловия OM616, само с приятни допълнения под формата на допълнителен цилиндър. Две години по-късно немските инженери му добавят турбо и по този начин създават история.
Двигател: Porsche Type 930
Автомобил: Porsche 911 Turbo
Защо е тук: първият спортен автомобил с двигател с принудително пълнене.
Представен през 1974 г., боксерният 6-цилиндров агрегат с принудително пълнене е с работен обем 3 литра и максимална мощност 260 к.д.
Инженерите от Цуфенхаузен започват турбо експерименти за чисто състезателни цели. И постигат сериозни успехи в тази област. Легендарното Porsche 917/30 с 5-литров 12-цилиндров боксер двигател и турбокомпресор буквално унищожи всичко, което се изправи срещу него в CanAm.
След това почти серийното Porsche RSR едва не спечели Льо Ман в генералното класиране, всявайки страх у много по-мощните спортни прототипи от Matra-Simca. След това турбокомпресорът се появи и в серийното Porsche 911 Turbo, известно още под фабричното наименование Porsche 930.
Цялата история на спортните автомобили може да бъде разделена на две епохи: преди и след това събитие. Разбира се, 911 Turbo с 260 к.с. беше толкова мощен, колкото обикновена Carrera, но и по-труден за управление, поставяйки по-големи изисквания към шофьорските умения на пилота. Турбината се включваше толкова рязко, че при завиване колата буквално биваше изваждана от траекторията си . С течение на времето обаче детските болести бяха излекувани и турбокомпресорът стана неразделна част от самата концепция за спортен автомобил.
Двигател: Toyota 1UZ-FE
Автомобил: Lexus LS400
Защо е тук: новият стандарт за качество в XXI век
Представен през 1989 г., V-образният, 8-цилиндров двигател с работен обем 3969 куб. см генерираше 256 к.с.
В началото на 90-те години Lexus революционизира идеята за това какъв трябва да бъде луксозният бизнес седан. Същото може да се каже и за двигателя на Lexus LS400. С две думи 4-литровият бензинов V8 се превърна в модерна версия на 6-цилиндровия двигател на Rolls-Royce Silver Ghost.
Феноменалната тишина на работа и липсата на вибрации бяха изненадващо съчетани с висока мощност - 256 к.с. в основната конфигурация - и несравнима надеждност. Част от причината за това са състезателните гени на двигателя, тъй като 1UZ-FE е изграден на базата на двигатели от американската състезателна серия CART.
Двигател: BMW S70/2
Автомобил: McLaren F1
Защо е тук: сериен двигател, спечелил „24 часа на Льо Ман”
Представен през 1993 г., V-образният 12-цилиндров агрегат с работен обем 6064 куб. см генерира 636 к.с.
Този уникален агрегат може да се нарече „наточена” версия на цивилния V12, заимстван от BMW Серия 7. Самият двигател M70 всъщност е две „залепени“ редови „шестици“ на M20. Но наистина ли това е толкова важно за историята?
Когато BMW започна да разработва своя собствена суперкола в края на 80-те години, която трябваше да предизвика Ferrari, баварците се нуждаеха от нов двигател. Така се ражда S70/2. В началото на 90-те може би най-добрият двигател в света: мощен, лек, издръжлив. Вярно, след като конструираха най-добрия двигател в света, BMW... реши да закрие проекта за своя собствена суперкола. Така S70/2, който остана извън радара, се озова под капака на шосейния McLaren F1, който не само пренаписа правилника за възможностите на спортните автомобили, но и успя да спечели „24 часа на Льо Ман”.
Двигател: NWH10
Автомобил: Toyota Prius XW10
Защо е тук: първият масов хибрид в света
Представен през 1997 г., хибридният силов тракт включва 4-цилиндров двигател с 58 к.с. и електромотор с 40 к.с.
Първият работещ хибрид е изобретен от Фердинанд Порше в началото на 20-ти век, но трябва да изминат около 90 години, преди бензиново-електрическият агрегат да престане да се счита за любопитство. Инженерите на Toyota, които създадоха Prius, не направиха нови стъпки. Просто, чрез внимателно анализиране на всички технологии, с които разполагат, те създават перфектния коктейл от бензинов двигател по цикъла на Аткинсън, електрически мотор и планетарна трансмисия (в по-късните версии на Prius безстепенната трансмисия зае нейното място).
Двигател: Honda F20C
Автомобил: Honda S2000
Защо е тук: най-високата литрова мощност в сериен атмосферен двигател
Представен през 1999 г., редовият 4-цилиндров двигател е с работен обем 1997 к.с. и максимална мощност 240 к.с.
Днес сякаш сме забравили, че през 80-те и 90-те години Honda се смяташе за може би най-прогресивния и успешен моторен двигателостроител на планетата. Състезателните McLaren, оборудвани с 12-цилиндрови двигатели на японската компания, разкъсаха съперниците си в F1, 3,0-литровият "шестак" на суперавтомобила Honda NSX сериозно застраши позицията на Ferrari, а стандартните атмосферни бензинови "четворки" в Accord и Civic поставиха рекорди по отношение на издръжливост и надеждност.
Но все пак най-удивителното постижение на японците беше роудстърът S2000. За 50-годишнината на компанията през 1999 г. инженерите на Honda подготвиха автомобил, чийто четирицилиндров двигател с атмосферно пълнене постави нови стандарти за производителност. Японците извадиха цели 240 к.с. от едва 2 литра работен обем. Тоест литровата мощност възлиза на 120 к.с., което е фантастично за атмосферен двигател.