Д изелът е незаменим, когато трябва да се въртят десетки хиляди километри пробег годишно. Но характерният звук от работата му дразни тези с по-изтънчен слух. Нискочестотните вибрации и акустичният шум предизвикват негативни усещания и дразнят някои шофьори. Най-дразнещо е тракането на старите дизели. С какво е свързано това?
Различни конструкции
Конструкциите на дизеловите и бензиновите двигатели се различават значително. Повишеният шум на дизелов двигател се обяснява с особеностите на неговата конструкция, включително високата степен на сгъстяване и липса на класически запалителни свещи.
Освен това те имат различна схема за миксиране на горивната смес. Ако в бензиновия двигател бензинът и въздухът се смесват предварително и сместа се впръсква в горивните камери в завършен вид, то в дизеловия двигател въздухът първоначално се компресира и дизеловото гориво се впръсква в цилиндъра в крайната фаза на компресия.
Така че сместа се формира в горивната камера и така възниква възпламеняване.Същевременно времето, необходимо за смесообразуването и възпламеняването, е около десет пъти по-малко, отколкото при бензиновите агрегати, поради което дизеловият двигател работи по-грубо.
Висока степен на сгъстяване
При бензиновите двигатели степента на компресия на гориво-въздушната смес в горивната камера рядко надвишава 12:1. Докато при дизеловите двигатели този параметър понякога достига 18:1. Това означава, че въздухът се компресира много по-силно и когато сместа се запали, се получава по-мощно освобождаване на енергия.
При изгаряне на горивото се постига високо КПД на дизеловия двигател и така се генерира почти два пъти по-висок въртящ момент. Не е изненадващо, че в момента на запалване част от енергията се пренася към купето, създавайки вибрации от втори ред, които изваждат двигателя от равновесие.
Работата на дизеловия двигател зависи от скоростта на увеличаване на налягането по ъгъла на въртене на коляновия вал. Колкото по-висока е тази стойност, толкова по-силна е вибрацията.
Съвременните дизелови двигатели имат изключителна производителност. Те „дърпат” добре от ниския оборотен диапазон, което ги прави подходящи за SUV, които се нуждаят от висока тяга при ниски скорости, особено ако се шофира офроуд.
Вибрациите и характерният звук карат производителите да добавят шумоизолацията, да монтират опори на двигателя с възглавници и хидравлични компенсатори, дори да въвеждат противотежести в дизайна, които компенсират вибрациите от втори ред.
Характерният звук на дизеловия двигател се влияе от: неизправност на инжектори и горивна помпа; замърсено моторно масло и филтър; неправилна работа на маслената помпа; износване на клапаните и увеличаване на техните хлабини; ранно впръскване на гориво, водещо до преждевременна детонация; удар на разпределителния вал поради износване на лагера; удар на коляновия вал поради износване на облицовките; повреда на опорите на двигателя.