П ричините за замяната на класическите автоматични трансмисии с роботизирани с двоен съединител (DCT) или вариатори (CVT) са няколко.
Плавни и икономични
CVT-тата използват система от ролки и ремък (или верига) за плавна смяна на предавателното число. Ако не вземем предвид ограниченията за предаване на въртящ момент и мощност, CVT-то е най-бързата и най-ефективна трансмисия, която може да бъде инсталирана на автомобил. Причината е, че тя е по-добра от другите да поддържа оптималния режим на работа на целия силов агрегат както за най-бързо ускорение, така и за постигане на добра икономия на гориво.
Заради споменатите ограничения, CVT-тата се инсталират по-често на малки автомобили с двигатели с относително ниска мощност, но такава трансмисия се среща и при модели с двигатели с турбокомпресор. Съществуват и модификации на CVT-та, които позволяват симулиране на превключване на предавките с помощта на ръчен режим. Тази функция заключва трансмисията в определено предавателно число и дава на водача усещане за превключване на предавки, което теоретично е полезно, ако иска да използва моторна спирачка или да контролира скоростта на коляновия вал, както е при автомобил с класическа автоматична трансмисия. Това обаче е само имитация.
CVT трансмисията обаче е много добра по отношение на разхода на гориво в града. Удобна е и за използване в задръствания. Заслужава да се отбележи също, че безстепенните трансмисии са предпочитани в хибридните автомобили, особено от японските производители: те позволяват фина настройка на взаимодействието между електродвигателя и двигателя с вътрешно горене.
Разбира се, CVT има и съществени недостатъци, един от които е невъзможността да „смила“ висок въртящ момент. За повечето CVT трансмисии 250 Нм е критичен момент и затова те не се използват с много мощни бензинови и дизелови двигатели, чийто въртящ момент може да доведе до приплъзване на ремъка (веригата) и повреда на агрегата.
Бързи и евтини
Роботизираните скоростни кутии с двоен съединител станаха популярни по следната причина: те съчетават предимствата на простата механика с удобството на „автомата“.
Използват два отделни съединителя, всеки от които контролира набор от предавки, което позволява плавна и бърза смяна на предавките. Чрез предварителен избор на следващата предавка, роботът осигурява светкавично бързо превключване, превъзхождайки класическите автомати по време на реакция при натискане на педала на газта.
Едно от ключовите предимства на скоростната кутия с двоен съединител е способността ѝ да предава по-ефективно мощност към колелата, което води до икономия на гориво и по-добра динамика. Освен това, DCT често са по-леки и по-компактни от традиционните автоматични трансмисии.
Сложността на системата с двоен съединител обаче може да доведе до повишени разходи за поддръжка и потенциални проблеми с надеждността, особено при големи пробези. „Роботите“ също така може да работят неравномерно: понякога смяната на предавките им не е толкова плавна, колкото при класическия автоматик, особено при ниски скорости или при шофиране с чести спирания в натоварен трафик.
Класики в жанра
Няма да говорим подробно за класическата хидромеханика, тъй като всичко за нея отдавна е добре известно. Такива кутии са по-лоши както от CVT, така и от роботизираните по отношение на скоростта на превключване, ефективността, разхода на гориво и много други параметри. Но те могат да бъдат подобрени, което днес правят инженерите по целия свят. Основната посока на модернизацията обаче, като цяло, е увеличаването на броя на предавките. До каква граница? Това е тема за отделен разговор. Засега нека се съсредоточим върху факта, че в момента в автомобилната индустрия се използват както 8-, така и 9-степенни класически автоматични скоростни кутии, че дори и 10-степенни.
Такива многостепенни скоростни кутии осигуряват добра икономия на гориво, превключват доста плавно, но са не само сложни, но и обемисти. Това налага определени ограничения върху тяхната приложимост. А сложността увеличава риска от повреди.
Въпреки факта, че мнозина смятат класическата автоматична трансмисия за по-надеждна от CVT или „робота“, в действителност това убеждение не винаги е вярно. Интензивната работа на блокировката на хидротрансформатора в много съвременни класически автоматични трансмисии води до необходимостта от ремонт на хидротрансформатора с подмяна на блокиращите накладки дори при нисък пробег, което не е евтино. А желанието да се направи автомобилът възможно най-екологичен и икономичен често води до сложен термичен режим, което също значително намалява експлоатационния живот на автоматичната трансмисия.
Уви, „неразрушимите“ класически автоматични трансмисии са нещо от миналото, заедно с техните четири предавки. Дори съвременните 6-степенни автоматични трансмисии не издържат триста хиляди километра без ремонти.
В крайна сметка
Колкото и вътрешно да се съпротивляваме, CVT-тата и „роботите“ са най-предпочитаният избор за по-бюджетните (а и не само) автомобили. С редки изключения, те са по-прости по дизайн и поддръжка, по-евтини и по-компактни, по-икономични и по-ефективни.
Разбира се, автоматичната скоростна кутия с преобразувател на въртящ момент може да осигури на автомобила приемлив разход на гориво и динамика, но цената за това ще бъде по-високата цена на самия автомобил и увеличаването на размера му. За бюджетните автомобили това е абсолютно неприемливо поради самата специфика на сегмента.
Следователно, класическите автоматични трансмисии ще останат само при сравнително големи и скъпи автомобили. А в малките и средните класове CVT-тата и „роботите“ определено ще царуват. Освен това, при моделите, които са по-фокусирани върху динамиката и скоростта, най-вероятно ще се използват скоростни кутии с двоен съединител. А в автомобили предимно за града и спокойно шофиране - CVT-тата.