А втомобилната индустрия не е спряла да се развива от момента, в който Карл Бенц подава своя патент. Никога няма и да спре, затова Autocar систематизира някои от най-любопитните нови технологии през отминаващата година.
Двигател на Porsche 911, развъртащ се до 12 000 об/мин
Доработка на двигател Porsche определено не звучи като нещо чак толкова впечатляващо, но тази нова 4-клапанова глава на цилиндър от Swindon Powertrain обещава да го превърне в специален.
Китът е съвместим с двигателя M64, който задвижва генерации 993 и 964 на емблематичното 911. Той използва по два всмукателни и изпускателни клапана (вместо по един), което позволява навлизането на повече въздух в двигателя при високи обороти, без да компрометира скоростта на навлизане на въздуха.
За водача това се изразява в повече мощност и възможност за достигане на по-високи обороти, 12 000 об/мин, за да сме пунктуални. При стандартния двигател на 993 максималните обороти са 6900.
Интериорни светлини, които имитират слънчева светлина
Определена като „почти слънчева светлина”, Volvo привлече внимание на индустрията с потенциала за създаване на ниво и цвят на интериорното осветление, което да вкара изкуствена слънчева светлина в мрачното утро на водача на EX90. Освен че тази светлина огрява интериора с топли и светли нюанси, екипът на Volvo твърди още, че тя повишава нивото на серотонин. Подобна технология работи в офисите, защо да не се внедри и в автомобила?
Гориво от чист въздух
Технологията за извличане на СО2 от въздуха и комбинирането му с водород (създаден при електролиза, захранвана от енергия то вятърни турбини) създава продукт, който сме приели да наричаме е-гориво. То е химично еквивалентно на горивото от изкопаеми горива.
Проблемът е, че процесът е скъп и в момента производството е лимитирано, но е-горивата ще задвижват двигатели с вътрешно горене в ЕС и след 2035 г.
Устойчиво производство на гуми
Соево масло, оризови люспи и пластмасови бутилки: това не са материали, от които бихте очаквали да бъде направена гума, но Goodyear са намерили начин да го накарат да работи.
Изработена от 90% устойчив материал, демонстрационната гума заменя съставките на петролна основа с растително масло, пиролизно масло, соево масло и, красноречиво, CO2.
Смолите, включени в производството, вече не са на петролна основа, а преминават към по-екологична борова смола. Все още трябва да се направи много, за да се пусне гумата в производство, но това може да не е толкова далеч.
В началото на 2022 г. Goodyear обяви успех в конструирането на гума, изработена от 70% устойчиви материали, и тази година тя влезе в производство.
Соларни панели за EV
Слънчевите панели на покрива на електрически автомобил може и да не е нова идея, но технологията никога не бе приемана на сериозно - досега.
Германският тунер ABT разработил панели за монтиране на автомобили като Volkswagen ID Buzz. Когато са монтирани, панелите на ABT генерират 0,6 kW енергия и дават на Buzz допълнителен приблизителен пробег 3000 км годишно.
Страничните панели също са в процес на разработка, което компанията се надява да доведе общото генериране на енергия до 1 kW.
И не е само ABT: новата Toyota Prius има опция за слънчеви панели, които могат да добавят до 1250 км годишно.
Всъщност привлекателността на тази технология е толкова голяма, че Sono, производител на слънчеви панели за електромобили, подписа поръчка за доставка с „един от 10-те най-големи (производители на автомобили) в света“.
ДВГ, работещ на амоняк
„Устойчиво гориво“ е една от любимите фрази в индустрията през последната година, тъй като производителите търсят начини да декарбонизират съществуващия автомобилен парк от бензинови и дизелови автомобили.
Китайската GAC и Toyota са действали заедно, за да разработят едно от най-новите решения: изгаряне на амоняк без въглерод. Амонякът се състои от една част азот към три части водород, което означава, че двигателят с амонячно горене на практика е двигател на водород.
Освен че е въглеродно неутрален, амонякът също така е много по-лесен за транспортиране от чистия водород, тъй като се втечнява при относително ниско налягане: 7,5 бара, срещу 750 бара, използвани за съхранение на водород в горивната клетка на автомобил FCEV.
Само времето ще покаже дали изгарянето на амоняк ще се развие, но колкото повече решения за декарбонизиране на колите с ДВГ, които вече са на пътя, толкова по-добре. В крайна сметка има около 1,3 милиарда от тях, според S&P Global Mobility.
„Зелен” спирачен апарат
Тъй като индустрията се ориентира към електрически автомобили, бяха повдигнати опасения за това как тяхното тегло влияе върху емисиите частици от спирачките и гумите.
Германската Continental се е заела с казуса. „Зеленият спирачен апарат” намалява остатъчния спирачен въртящ момент – силата между спирачните накладки и диска, след като водачът е свалил крак от педала на спирачката – до под 0,4 Нм. Това повишава енергийната ефективност и на свой ред намалява емисиите прахови частици, тъй като се извършва по-малко спиране от дисковете и накладките.
В комбинация с регенеративното спиране, осигурено от електрическия мотор, „зеленият” апарат прави спирачките с 5 кг по-леки на всяко колело. Това спестяване допълнително подобрява цялостната енергийна ефективност на EV – следователно пробега.
Още по-здрав карбон
Въглеродните влакна дълго време са върхът на материалното инженерство в автомобилната сфера, но методът Nawastitch на Nawa Technologies издига твърдостта до нови висоти.
Той използва подобен на филм слой от въглеродни нанотръби, който се използва за подсилване на слоевете лепило в конвенционалните въглеродни влакна. Твърди се, че това осигурява 900% подобрение на устойчивостта на удар, като същевременно намалява теглото с 20-30%.
Nawastitch вече се използва за колела на спортни велосипеди и скоро може да се използва за корпуси на батерии за електромобили.
Подобрена система за смяна на батерията на EV
Китайският производител Nio разполага със серия от станции за смяна на батерии в родната си страна, способни да сменят изтощена EV батерия с напълно заредена за минути. Основното предимство, разбира се, е, че батерията може да бъде премахната и сменена по-бързо, отколкото дори най-модерните електромобили могат да бъдат заредени с бързо зарядно устройство.
Основният напредък на Nio тази година беше пускането на нейната станция за смяна на батерии от трето поколение. Тя може да съхранява 21 батерии: достатъчно за 408 смени на ден – 30% подобрение спрямо станцията от предишно поколение. И това отнема само 2 минути и 30 секунди – по-бързо, отколкото една бензинова помпа може да напълни резервоара на автомобил с ДВГ.
По-интелигентно производство на задвижващи системи
Nissan обнови своя процес pа разработка на задвижване, позволявайки му да използва хибридни задвижващи системи e-Power и електрически задвижващи системи на същите производствени линии. Има два подхода: три в едно за електрически автомобили с батерии и пет в едно за използване в хибриди e-Power.
Основната конфигурация обединява двигателя, инвертора и редуктора в едно устройство, докато настройката e-Power добавя генератор и усилвател.
„Опаковането” на неговите хибридни и електрически задвижващ трактове по такъв начин ще намали производствените разходи с 30% (в сравнение с нивата от 2019 г.) до 2026 г., твърди Nissan.