Какво трябва да знаем за синтетичните горива

Възможно ли е те да спасят ДВГ?

Мартин Дешев,
зареждане колонка гориво пистолет бензин

iStock

А втомобилната индустрия стремоглаво се подготвя за електрическата ера. Тя е все по-близо и много регулатори по света вече са обявили предварителни дати за забрана на продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене (ДВГ).

Засега никой не обмисля да спре вече продадените коли с ДВГ от движение. Но се очаква да има ограничения за тяхното използване с течение на времето. Има и други въпроси – ще издържи ли инфраструктурата за електрически автомобили, ако след 10-15 години по пътищата има десетки милиони от тях, но не и достатъчно зарядни станции?

Същевременно трябва да се приеме, че множество от по-бедните държави по света няма да могат да осигурят нужната инфраструктура след толкова време. Използването на електрически автомобили може да се окаже сложно и в райони с труден релеф, офроуд пътешествия и т.н. Накратко, все още електрическите автомобили не могат да покрият абсолютно всички казуси и ситуации, в които са необходими превозни средства по света.

Затова може смело да се очаква, че колите с ДВГ ще продължат да се движат още дълго време. Особено като се има предвид, че не само феновете им искат това, но и индустрията. Тя вече активно работи по ново поколение синтетични горива (познати и като е-горива от „екологични“).

Амбицията е е-горивата да се използват като заместител на традиционните при това без да се налагат никакви модификации на съществуващите ДВГ. И при това е-горивата ще се разработват по екологичен начин и не само ще отделят по-малко емисии при производството им, но и при изгарянето им. Някои разработки дори предвиждат напълно „чисто“ изгаряне без вредни емисии.

Е-горивата ще са полезни не само за автомобилите. Те ще са от голяма полза и за корабоплаването и авиацията, отбелязва Evo. В сегашния си вид, електрическото задвижване е доста тежко и скъпо. Airbus изчислява, че дори и да се направят 30 пъти по-плътни батерии, един електрически А320 би могъл да прелети само една пета от разстоянието на стандартен А320 и то с 50% по-малко полезен товар.

Затова създаването на екологични течни горива не е просто екзотична идея, която да позволи на ентусиастите да карат ретро коли по парадите. Тя е важно решение за транспортния сектор и икономиката.

Много компании вече разработват подобни горива. Сред тях за Bosch, Aramco и др. Всички те дори имат готови продукти. Те са в процес на тестване и основният въпрос е кога, а не дали ще се появят по бензиностанциите. Главната цел вече е да намалят цените на е-горивата, за да могат те да са достъпни за масовия потребител.

Aramco коментира пред Evo, че работи с ФИА, за да използват горивата във Formula 1 и Льо Ман. Това ще позволи на технологията по-бързо да достигне и хората.

Синтетичното гориво на Aramco вече е тествано от състезанието на Льо Ман за класически автомобили. Очаква се то да бъде използвано и във Formula 1 през 2026 г.

Процесът по създаване на синтетично гориво всъщност не е нещо ново или кардинално уникално. Има два основни подхода. Първият е да се използва „уловен“ въглероден диоксид или моноксид, който може да се извлича директно от атмосферата. Такъв е и планът на Porsche, която вече има цял завод за това в Чили. Вторият вариант е да се извлича от други производствени процеси. Например при производство на стомана, електролиза и др. По този начин активно се намаляват СО2 емисиите в атмосферата.

Има и още една категория е-горива. Те са базирани на биоелементи. Може да се използват био отпадъци, които да се газифицират и да се превърнат във водород чрез химичен или термичен процес.

И в двата варианта се създават въглеродно неутрални горива, т.е. за изработката им не се генерират вредни емисии. Освен това при изгарянето си в двигателя, отделят по-малко вредни емисии и частици, отколкото изкопаемите горива. И дори са със сходни обем и плътност като традиционните горива, което означава, че не е нужна модификация на двигателите.

Цените им в момента варират значително, като дизеловите версии са осезаемо по-скъпи от бензиновите. Всички компании обаче са уверени, че с времето ще могат осезаемо да подобрят процеса на производство и съответно ще намалят цените доста. Така и колите с ДВГ ще могат не само да останат на пътя, но и да помогнат за намаляването на вредните емисии.

двигател с вътрешно горене гориво електрически автомобил автомобили коли