130 години. Толкова има Skoda към името си, което нарежда марката след Peugeot и Daimler-Benz като дълголетие. Autocar разговаря с Клаус Целмер, изпълнителен директор на чешкия бранд от 2022 г.
Целмер, работил преди това в Porsche и във Volkswagen Group, насочва „кораба“ към успеха през последните три години. И за този период Skoda постига сериозни параметри. Към този момент Skoda е третата най-продавана марка в Европа. И това се случва само за три години, след като през 2022 г. марката е на 10-а позиция по този параметър в Европа.
Skoda ще произведе около един милион автомобила тази година, но едно е да продадеш много от тях, а съвсем друго е да реализираш печалба. Много компании, особено тези в бюджетния или масовия сектор, се озоваха в ситуация, в която произвеждат автомобили, но не генерират големи печалби. Skoda обаче успява да запише 8% оперативна печалба и не се срамува да го каже. Тук само ще вметнем, че същия параметър на марката Volkswagen е 6,4% за първото тримесечие на 2024 г.
Как е възможно това?
„Като начало, ние произвеждаме повечето от нашите автомобили в Чехия, където разходи за персонал, разходи за енергия са по-ниски. Има по-малко бюрокрация, което е нещо, което натоварва масово други части на Европа. Чехия остава извън еврозоната и макар служителите в заводите на Skoda да са сред най-добре платените в страната, тя остава достъпно място“, разказва Целмер.
„Другата страна е, разбира се, че имаме програма за ефективност, при която повишаваме ефективността на разходите с 1 милиард евро всяка година, в рамките на работеща система. Когато говоря с колегите си, винаги говоря за спортен отбор, който е спечелил титла, с 8%, а успешните спортни отбори искат да защитят шампионата. Какво правят те? Тренират по-усърдно и това е, което Skoda е вградила в културата си.“
Интервюиращият засяга и прииждащата вълна китайски марки, но изглежда, че в Skoda не са толкова притеснени, колкото вероятно се чувстват други наследствени производители в Европа.
„Новите играчи трябва да компенсират липсата на наследство, те трябва да докажат, че са тук, за да останат, и това е нещо, което свързвате със Skoda: ние сме тук, за да останем, ние сме тук, за да се свързваме с нашите клиенти, ние сме тук, за да се консултираме с нашите клиенти, да им помогнем, ако нещо се обърка, да им помогнем, ако имат въпроси.“
Контактът човек с човек е особено важен, според Целмер, за успеха на Skoda. „Съвсем наскоро изпуснах свързващия си полет до Прага“, разказва мениджърът, „и трябваше да говоря с машини, опитвайки се да разбера как да стигна до мястото, където трябва да бъда. Чудесно е да имаш хора, които те приемат сериозно и полагат усилия, и точно тук сме ние с дилърската мрежа на Skoda. Човешки същества помагат на хора и това е важна част от марката Skoda.“