Радикално нова батерия за EV увеличава пробега с 50%

Ключовото в случая е, че това става без увеличаване на размера

Пламен Георгиев,
CATL Shenxing Pro батерии

, CATL

Снимката е илюстративна. Това е батерията CATL Shenxing Pro

А мериканска технологична компания твърди, че е разработила нов тип батерия за електрически автомобили, която може да добави до 50% по-голям пробег без увеличаване на размера.

Базираната в Масачузетс компания 24M Technologies представи формулата „електрод-към-пакет“ (ETOP), за която твърди, че предлага „несравнима енергийна плътност“, като запечатва всеки електрод в тънък полимерен филм, който след това се интегрира директно в пакета. Този нов подход премахва конвенционалния метод за изграждане на модули и пакети от отделни клетки, което според 24M означава, че средната литиево-йонна батерия „съдържа голяма част от неактивни, неенергийно преносими материали“ – като металите и пластмасите, използвани в структурата на самата батерия.

Чрез елиминирането на всички тези поддържащи структури, 24M заявява, че производителите ще могат да „постигнат възможно най-високата енергийна плътност“. И това няма да е присъщо само за един вид химичен състав: компанията твърди, че ETOP може да се използва в NMC, LFP, NCA и натриеви батерии, както и в по-традиционни литиево-йонни батерии.

Американците твърдят, че техния ETOP позволява 80% от обема на батерията да е съставен от електроди, докато според 24М в днешните батерии на електродите се падат от 30 до 60% от обема.

Това значи, че една батерия може да увеличи драстично обема си, без да увеличава капацитета си. Освен това, твърдят американците, батерията ETOP е и по-евтина за производство.

Хубавото е, че всичко това е на прага на производствена готовност, като първите прототипи вече са завършени и се оценяват. Друг важен факт е този, че относителното сходство на технологията с днешните конвенционални структури на батерии означава, че ще са необходими само „скромни капиталови инвестиции“ за производителите на автомобили, за да могат да използват ETOP батерии.

Компанията заявява пред Autocar, че неназован „виден производител на оригинално оборудване“ ще приеме прототипи за собствено тестване през следващите месеци и работи с няколко други по разработването и оценката с цел технологията да стане достъпна за обществеността само след няколко години.

„Вярваме, че можем да видим начало на производство още през 2027 г.“, казват 24M, „с първа търговска наличност на пътя след 2028 г.“.

Източник на статията: autocar.co.uk

24М батерии