Нулево износване. Какви са оптималните обороти на двигателя

Двигателите с вътрешно горене имат оптимални режими на работа за избягване на преждевременно износване

Пламен Георгиев,
двигател моторно масло

iStock

А ко спазвате следващите насоки, двигателят ще ви служи вярно дълги години. Има обаче и режими, които водят до износване на триещи се части и рязко намаляване на живота на мотора. Ако често шофирате двигателя извън оптималните оборотни граници, тогава има голяма вероятност от повреда. Какви са тези режими и за какво трябва да внимават шофьорите?

Ниски обороти и износване

В двигателя има много триещи се части, а техният експлоатационен живот зависи от скоростта на въртене на коляновия вал. Износването на бутални пръстени, втулки, и други части не става без влиянието на натоварването при различни обороти и при резки промени в режима на работа на двигателя.

Най-лошото е, когато се прилага високо натоварване при ниски обороти, съчетано с рязко повишаване на температурата. Скоростта на износване на триещите се повърхности в този режим е максимална. Лагерите, стените на цилиндрите и буталните пръстени също са засегнати. Тази зона на оборотите се нарича режим на теглене.

Оптимален режим

Тук ще направим уточнението, че става въпрос за автомобили, произведени от AvtoVAZ, а изводите са на руското издание "За рульом”, работило съвместно с НАМИ.

След внимателно проучване на графиката на износване на буталните пръстени и стените на цилиндъра, се стига до извода, че режимът на теглене започва на празен ход и се простира до приблизително 2000 об/мин. В този диапазон маслената помпа не работи достатъчно добре и ако натоварването на двигателя се увеличи рязко, например при потегляне нагоре на автомобил с товар, тогава се провокира мощно налягане в горивните камери. Липсата на масло води до силно износване на „сухите“ части.

Но до 1500 об/мин помпата успява да достигне проектния си капацитет, изпомпва смазочна течност и износването пада почти до нула. Вече при 1800 об/мин всички фрикционни възли „плуват“ върху маслени филми, директният контакт между повърхностите на частите изчезва и степента на износване спада до нула.

Започва оптималният режим на работа на двигателя. Идеалният диапазон на работа на двигателя е от 2000 до 4000 об/мин. Тук се генерира максималният въртящ момент.

Червена зона

С увеличаване на скоростта на коляновия вал износването се появява отново и нараства експоненциално. От около 3800 об/мин, при голямо натоварване, напрежението върху лагерите на коляновия вал се увеличава. Износване на буталните пръстени и стените на цилиндъра износването се забелязва отново от приблизително 4500 об/мин.

Повишената температура на маслото намалява свойствата на смазване, защитният филм между триещите се детайли понякога се разкъсва и повърхностите на частите влизат в контакт една с друга.

Максималното износване се наблюдава при 5-6000 об/мин, тоест в червената зона на оборотомера. Горещото масло не може да устои на силния натиск на триещите се части. Двигателят се износва и експлоатационният му живот рязко намалява.

Специалистите определят оптималната скорост на буталото 5-7 м/сек, съответстваща на работен диапазон от 2000-4000 об/мин за 1,6-литрови двигатели, монтирани в голяма част от масовите автомобили.

Като цяло, за да продължите живота на двигателя, е по-добре да не намалявате оборотите му под 2000 и да не превишавате 4500 об/мин. Не трябва да се опитвате да ускорявате, ако колата се движи с постоянна скорост и оборотите са в рамките на 1500. Ако натиснете педала на газта, когато сте на висока предавка, натоварването ще се увеличи рязко, въртящият момент ще натовари частите, но исканото ускорение няма да последва, тъй като двигателят все още не е достигнал високи обороти. Той просто ще се самоизяде.

Ако колата е силно натоварена и трябва да ускорите рязко, тогава е по-добре да преминете на по-ниска предавка и да увеличите оборотите до 2500-3000, за да осигурите максимално смазване на триещите се двойки. В този случай вече можете да натиснете газта.

Препоръчва се периодично да се вдигате оборотите до 4000, за да изгорят отлаганията в горивните камери и да се „събудят” клапаните, така че да започнат да се връщат под въздействието на вибрации. В противен случай при продължителни натоварвания в един и същ оборотен режим се появява прорез в края на клапана.

За да "продухате" двигателя, трябва да излезете извън града и при топло и сухо време да карате около час по магистралата с обороти на коляновия вал около 4000. Това е подобно на шофиране на четвърта предавка на ръчна скоростна кутия със скорост 110 км/ч. И, разбира се, тук говорим за малки по обем мотори, 1,6 литра най-често, които се монтират на голяма част от застарелия ни автопарк.

Източник на статията: avto.mail.ru

повреда на двигателя обороти на двигателя моторно масло двигатели съвети полезно