Ч есто съвременните шофьори имат достатъчно знания, умения и опит в обслужването, както и в простите ремонти на автомобила си. Но в извънредни и стресови ситуации те може да се объркат, без да знаят какво да направят. Една такава ситуация е внезапната поява на дим изпод капака на автомобила.
Казваме ви какво да правите, ако това се случи, както и какво препоръчват експерти в такива ситуации. И какво определено не трябва да правите, за да предотвратите влошаване.
Какво да не правим
Първото и най-важно нещо е да не се паникьосвате. В края на краищата необмислените действия могат само да влошат вече не розовата ситуация. Второ, не продължавайте да шофирате, надявайки се, че навлизащите въздушни потоци ще охладят нагорещените и димящи елементи на колата или ще угасят пламъка, появил се някъде в моторния кош.
Трето, не оставяйте димящия двигател да работи. Трябва да се изключи и да се остави да изстине. И накрая, не можете да пренебрегнете необходимостта от редовна поддръжка на автомобила, както и диагностика. В края на краищата димът под капака е сигурен знак за неизправност. И най-често се случва поради износване, повреди или ненавременна поддръжка на машината.
Какво да предприемем
След като спрете колата и изключите двигателя, трябва да определите естеството на дима. А именно: какъв цвят и откъде идва димът под капака. Може да е черен, син, бял или дори облаци от пара. От това ще зависят по-нататъшните действия
Черният дим е най-големият проблем, защото може да е пожар в кабелите поради късо съединение или друга причина. Това означава, че има висок риск от пожар и трябва да напуснете колата с всички ценности възможно най-скоро и да започнете да я гаси. Средно времето за работа на автомобилен пожарогасител не надвишава няколко минути. Ако през това време не е било възможно да се овладее огънят и пожарникарите все още не са пристигнали, тогава можете да кажете сбогом на колата.
Синият дим е не по-малко опасен. Това се случва, когато капки или пръски моторно масло докоснат горещи части на двигателя или изпускателната система, причинявайки запалването им. В този случай трябва да действате по същия начин, както при пожар с черен дим. И тогава имате задачата да откриете течове на масло и да ги отстраните.
Син дим може да се появи, когато задвижващият ремък се трие в неподвижен елемент и в резултат на това изгаря, отделяйки синкав или сив дим и неприятна миризма. Добре е, ако такава повреда не доведе до пожар в двигателното отделение, да не продължавате движението на собствен ход, без да отстраните проблема. Закарайте автомобила до най-близкия майстор с Пътна помощ.
Най-често от под капака излиза бял дим, като правило това не е дим, а пара. Отделя се от изпаряване на антифриз заедно със специфична миризма. Може да кипне в системата поради прегряване или да се отдели през спукан радиатор и тръби. И ако в първия случай има висок риск от основен ремонт на двигателя, тогава пукнати тръби могат бързо да бъдат запечатани със специална топлоустойчива лента, така че след добавяне на антифриз да можете бавно да стигнете до сервиза самостоятелно.
Между другото, трябва да потърсите течове на антифриз при охладен двигател, тъй като капки от него от повърхността на горещ мотор веднага ще се изпарят и ще бъде почти невъзможно да се видят течове на охлаждаща течност.
Ако се окажете отстрани на пътя с димяща кола и се опитвате да разберете какво не е наред, първото нещо, което трябва да направите, е да проверите нивото на всички работни течности и да ги долеете, ако е необходимо. Погледнете и показанията на датчика за температурата на охлаждащата течност. Може би тази информация ще опрости търсенето ви.
Безопасен "дим"
Понякога облаци пара, внезапно излизащи изпод капака в огромни количества, не обещават проблеми. Например, ако преминете с висока скорост през голяма локва. Попаднала върху горещите изпускателни тръби или върху колектора, водата веднага се изпарява. Ако това явление е краткотрайно и не е придружено от повишаване на температурата на охлаждащата течност или светлина на таблото, тогава можете спокойно да продължите да шофирате.