Г оривните инжектори (дюзи) са задвижващият механизъм на инжекционната система, който се използва за дозиране и пулверизиране на горивото, подавано под налягане.
Горивните инжектори са разположени в гнезда в областта на клапанния механизъм, а същинските разпръсквачи на горивото в съвременните двигатели с вътрешно горене са разположени във всмукателния колектор или, при двигателите с директно впръскване, в горивните камери на всеки цилиндър.
Първоначално инжекторите, изобретени в средата на 19 век във Франция, се използват за захранване с вода на парните котли на парните локомотиви. Инжекторите се използват в автомобилните дизелови двигатели от 20-те години на миналия век, а в бензиновите от втората половина на 50-те години.
Това са механични устройства с някои електрически компоненти, но още през 1958 г. Chrysler представя Electrojector, първата електронна система за впръскване. Устройствата от този тип стават доминиращи.
Инжектор и карбуратор: каква е разликата
Карбураторът (от френски carburation - работна смес) е чисто механично устройство за смесване на въздуха и бензина в определено съотношение, както и за регулиране на количеството на получената смес преди подаването й към горивната камера на двигателя. Процесът на смесване на компонентите на работната смес се извършва в карбуратора под въздействието на вакуум, който се създава във всмукателния колектор, когато буталото в цилиндъра се движи надолу.
В сравнение с карбураторите, използвани преди това в бензиновите двигатели, инжекторите са по-точни, което е особено важно за бензинови двигатели, които изискват строго определено съотношение на компонентите на работната смес.
Основните предимства на инжекторите от практическа гледна точка: подобрява реакцията на двигателя при подаване на газ; при равни други условия те намаляват разхода на гориво, включително чрез изключване на подаването на гориво към някои цилиндри при частични натоварвания и използване на функцията Старт/Стоп; отработените газове са по-чисти.
Основните недостатъци на инжекторите спрямо карбураторите: по-висока цена на инжекционната система; по-голяма сложност и цена на ремонта.
Конструкция и принцип на действие на инжектора
Както бе споменато по-горе, инжекторите са част от системата за впръскване на гориво. В нейния състав влизат още:
Горивната помпа. Тъй като при работещ двигател с вътрешно горене налягането, създадено от помпата в системата за подаване на гориво, остава постоянно, количеството гориво, подадено към цилиндрите, се регулира само от продължителността на отвореното състояние на инжекторите.
Електронен блок за управление на двигателя (ECU). Въз основа на показанията на различни сензори, Електронният блок за управление на двигателя (ECU) определя момента на работа и продължителността на отворените инжектори.
Ламбда сонда. Този сензор за кислород, вграден в корпуса на катализатора, осигурява обратна връзка и позволява на ECU да регулира състава на работната смес, по-специално чрез промяна на периода на реакция на инжекторите.
Най-доброто смесване на компонентите на работната смес, повишаване на ефективността на дизеловите двигатели с вътрешно горене, както и намаляване на шума от тяхната работа се постигат с помощта на многофазно впръскване. В този случай необходимото количество гориво се впръсква на няколко порции, чийто брой може да достигне до девет на такт.
Най-честите неизправности на инжектора включват:
1. Запушване, причинено от навлизане на различни чужди частици в горивото и/или образувани въглеродни отлагания, характерно за двигатели с вътрешно горене с директно впръскване.
2. Изразходване на ресурса (обикновено при пробег 150 000-200 000 км). В този случай дюзата зацепва в някаква позиция.
3. Неправилна работа поради неизправност на сензорите на системата за подаване на гориво.
Последствията от повреда на инжектора
Нестабилна работа на двигателя, която се проявява във вибрации и скачане на стрелката на оборотомера; намалена мощност на двигателя; леко разтрисане при натискане на газта; повишен разход на гориво.
Поради сложността на инжекционните системи, техният ремонт изисква специално оборудване и подходяща квалификация, следователно, за да елиминирате възникващите проблеми, трябва да се свържете със сервизен център.
Предотвратяване на неизправности на инжектора
За да поддържате инжекторите в работно състояние възможно най-дълго, трябва да зареждате с висококачествено гориво на доказани бензиностанции, да сменяте горивните филтри в съответствие с графика за поддръжка, периодично да използвате специални добавки, които се добавят в резервоара за гориво, след което автомобилът работи както обикновено.
Как да почистите инжектора
При сериозно замърсяване на инжекторите специализираните сервизи използват: Ултразвукова вана, пълна със специална течност. В нея се потапят демонтираните инжектори, които са изложени както на химикали, така и на ултразвук. Този метод обаче не е подходящ за инжектори с директно впръскване, както и такива с керамични и тефлонови елементи.
Пневматична станция (компресор), която при работещ двигател и изключена горивна помпа захранва инжекторите със специална почистваща течност. Този метод не изисква демонтаж на инжекторите и е приложим за почистване на всички видове инжектори.