Рано ли обрекохме на смърт ДВГ, Германия удря спирачка

Транспортният министър на страната казва, че няма място за бързане и сега е моментът за по-обстоен преглед

Пламен Георгиев,
Германия аутобан магистрала

iStock

П реди година-две бих се заклел, че съдбата на автомобилите с конвенционално задвижване е предрешена, че двигателят с вътрешно горене е обречен на смърт. И причината за това бе фактът, че това решение е взето от политиците в Брюксел, които не познават цялата картина.

Днес вече съм на мнение, че има сериозно обръщане на позициите в някои от членовете на ЕС по темата, а Германия е безапелационният водач в тази „секта”. И определено смятам, че има коалиция с много точно премерени ходове, които се подават на час по лъжичка.

Припомняме набързо хода на събитията. В началото на месеца трябваше да се гласува и да се вземе окончателното решение за забрана на продажбите на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Дни преди гласуването Германия се отметна, спря процеса и изиска да се направи изключение за автомобилите, захранвани от е-горива (синтетични горива). От около седмица витае новината, че Германия е постигнала целта си и ЕС е разписала план, според който от забраната за продажба да отпаднат автомобилите на е-горива.

Тази неделя министърът на екологията на Германия Стефи Лемке заяви, че до днес (четвъртък, 23 март) двете страни (ЕС и Германия) ще постигнат споразумение за изключение на въпросните коли на е-горива от общото правило.

Целта на ЕС е този казус да бъде решен колкото се може по-бързо и той да не става обект на разговори по време на срещата на европейските лидери, която започва днес. Но това няма да стане. Бързането на ЕС няма да сполучи.

Вчера Италия хвърли „бомбата”, че не е съгласна с Брюксел. Италианците вече искат изключение и за автомобилите, задвижвани от биогорива (добивани от растителни масла). Нарекохме това искане изнудване, а днешната новина подсказва, че вероятно има договорка между основните съзаклятници в това въстание.

Германският транспортен министър Волкер Висинг отхвърли искането за бързо решаване на казуса с Европейската комисия, съобщава Automotive News. Той заявява, че Германия се нуждае от подкрепа преди споразумение с ЕС.

Но в изказването на Висинг пред Augsburger Allgemeine може би прозира нещо по-дълбоко от желанието на Германия да се въведе изключение само за е-горивата.

Говорим за регламент за 2035 г. Не разбирам защо не можем да отделим време сега, за да разгледаме по-отблизо нещата.“

Той каза, че в европейския регламент трябва да бъде създадена категория за автомобили на е-горива, тъй като Германия се нуждае от „правно чисто решение“ чрез процедура, която няма да се провали пред Европейския парламент.

„Преди да кажем „да“, трябва да имаме подкрепа... Имахме я преди това, че имаше ангажимент от страна на Комисията и след това нищо не се случи“, казва още Висинг.

CarMarket.bg

Сега ще добавим и друг нюанс на историята. Най-вероятно първоначалното решение на ЕС за забрана на ДВГ ще бъде прието (предстои да видим с какви условности), но битката върви и на втори фронт, тази срещу Евро 7. Там лидер е Чехия, отново с участието на Германия, така че тези ходове вероятно са обвързани и е възможно да се цели преразглеждане на стандарта Евро 7 чрез натиск в друго направление.

От наш източник от завод на Skoda знаем, че на 29 март в Прага се подготвя мащабен протест срещу въвеждането на Евро 7. Чехия изтъкна, че този стандарт може да доведе до загуба на 3000 работни места и затваряне на завод на марката в страната.

Европейска комисия забрана на ДВГ ДВГ Германия