Защо не трябва да включвате режим N на „автомат“, а с „робот“ – да

Различните трансмисии изискват различни начини на работа

автоматична трансмисия

iStock

Х идромеханичната автоматична трансмисия е фундаментално различна от роботизираната по дизайн и изисква различни методи на работа. Това, което е приемливо да се прави в автомобили с автоматична скоростна кутия, не се препоръчва да се прави в такива с роботизирани.

Паркиране на кола с "робот"

Роботизираната скоростна кутия се различава от хидромеханичната автоматична трансмисия по това, че управлението й се осъществява от мехатрониката, която сменя предавките с помощта на електрически задвижвани механизми.

При достигане нна определени обороти на коляновия вал електрониката дава команда на мехатрониката и тя издърпва вилките, отговорни за превключването на предавките. В останалата си част кутията е идентична по дизайн с конвенционалната ръчна скоростна кутия, с изключение на дизайна на съединителя.

Има два вида "роботи". Евтиният вариант включва еднодисков съединител, докато по-скъпият и модерен използва двудисков съединител, който се използва в преселективните скоростни кутии.

Роботизираните DSG трансмисии с два съединителя се наричат преселективни заради тяхната конструкция с два съединителя. Докато е включена първа предавка, контролният блок вече настройва втора предавка на втория съединител. Превключването между един съединител на друг става много по-бързо от смяната на предавките в планетарните механизми на конвенционалните хидромеханични автоматични трансмисии, поради което кутията е много ефективна. Тоест „роботът” избира предавката предварително, оттам идва и английското “preselect” - предварителен избор.

Роботизираните скоростни кутии с два съединителя първоначално са разработени за спортни автомобили, които участват в пистови състезания. В началото на 2000-те тези трансмисии започнаха да се използват активно в масовото производство от Volkswagen, а след това и от други марки. Те започнаха да се инсталират на BMW (DCT - трансмисия с двоен съединител), Mercedes (7G-DCT), на корейски Hyundai-KIA (7DCT) и др. Сега този тип трансмисия е широко разпространена и в китайските автомобили.

Основните проблеми с преселективните скоростни кутии са износване на съединителя, повреда на лагерите на скоростния лост и повреда на мехатрониката. И всички тези повреди възникват поради повишаване на налягането на маслото или продължително натоварване на механизмите за смяна на скоростите.

За да се удължи експлоатационният живот на преселективните трансмисии, е необходимо да се изпълнят няколко условия по време на работа, а именно, при дълго спиране преместете селектора в режим N, за да облекчите напрежението върху съединителя.

За да се елиминират рискове от износване на различни части, се препоръчва при спиране за повече от 10 секунди да преместите селектора на „робота“ в положение N. Тогава кутията ще превключи на неутрално положение и ще може да затвори дисковете на съединителя, облекчавайки натоварването върху превключващите механизми.

Трябва ли да включвате на N с „автомат”?

"Автоматите" работят по различен начин. Превключването на предавките в хидромеханичната кутия се осигурява от работата на сложна система от планетарни предавки, хидравличен механизъм с клапани, отговорни за циркулацията на маслото, както и фрикционни механизми.

Когато селекторът бъде превключен в режим D, кутията превключва планетарните предавки в работно състояние, а помпата повишава налягането на маслото, необходимо за работата на преобразувателя на въртящия момент. Преобразувателят на въртящия момент е отговорен за изключването на въртящия момент, тоест маслен съединител, монтиран между двигателя и скоростната кутия. Когато колата се държи на спирачката дълго време, тя не загрява и не изпитва необичайни натоварвания.

В същото време режимът N е предназначен за изключване на връзката между трансмисията и задвижващите колела, което може да бъде полезно само за краткотрайно изтегляне на автомобила на къси разстояния. В този случай маслената помпа преминава в щадящ режим на работа и намалява налягането на маслото. В този момент трансмисията не е достатъчно охладена и изисква добро охлаждане, включително с помощта на масло.

Ако често превключвате скоростната кутия от D на N, планетарните механизми ще преминават от работен в паркинг режим, излагайки съединителите на ненужно износване.

Следователно „автоматът“ трябва да бъде поставян в N само за да се избута кола на безопасно място отстрани на пътя или да се натовари на Пътна помощ. При спиране е достатъчно да задържите колата на място с педала на спирачката, без да превключвате трансмисията от режим D на N.

Източник на статията: avto.mail.ru

съвети полезно трансмисия автоматична скоростна кутия роботизация