И ма няколко вида трансмисии. В допълнение към класическите хидромеханични автоматични трансмисии, способни да работят без проблеми около 250 000 километра, има преселективни роботизирани трансмисии, както и CVT. Има мнения, че последните са с недостатъчна надеждност. Така ли е наистина и как да удължим живота им?
Как работи вариаторът?
Безстепенните трансмисии започнаха да се използват на различни видове машини, предимно на моторни шейни, още през 70-те години на миналия век. Те изискваха чести ремонти и не бяха издръжливо, което е оставило следа във възприятието за тях.
В автомобили започнаха да се използват едва след изобретяването на издръжлив метален верижен ремък, който можеше да работи при високи натоварвания в продължение на много години.
Вариаторът (CVT) работи чрез промяна на предавателното число чрез движещи се ролки. В резултат на това смяната на предавките става плавно, без резки и внезапни ускорения, какъвто е случаят с конвенционалните хидромеханични автомати.
Вариаторът няма фиксирани първа, втора, шеста и други предавки, както и обичайните планетарни предавки. Следователно поведението на тази трансмисия е коренно различно от всички останали, което притеснява някои купувачи. Ускорението на автомобила става равномерно и често при него оборотите на двигателя не се увеличават, а замръзват на същото ниво или дори спадат.
Има няколко вида вариатори, като най-разпространени са клиновидните с ролки с променлив диаметър. Интересното е, че за смазване на веригата се използва специална течност, която променя фазовото си състояние при силен натиск, който възниква в точката на контакт с шайбата. Благодарение на това веригата може да предава значителна сила без приплъзване, въпреки много малката контактна площ.
Често срещани повреди
Три са най-честите „болести“. Първата: повреда на конусните лагери. Съпроводена е с бръмчене и може да се появи дори при малък пробег. Има няколко причини за повреда на лагера. Най-честата причина е повърхностно замърсяване. Понякога се запушват 2 маслени филтъра наведнъж и се запушва магнитът за задържане на големи частици.
Второ, навлизане на чужди частици в клапана за налягане на маслото, което води до нестабилност на налягането на маслото. В резултат на това циркулацията на маслото се нарушава, а крайният резултат е повишено триене и скок на температурата.
Третият често срещан проблем е прегряването. Когато температурата на маслото се повиши, сигнал от сензора отива към електронния блок, след което кутията преминава в авариен режим.
Как да увеличим експлоатационния живот?
Ако боравите правилно с вариатора, експлоатационният му живот може да се удължи почти толкова, колкото на хидромеханичния автоматик. Ресурсът на кутията наближава 150-180 000 км. Не всеки обаче използва правилно CVT. Пребоксуването на колелата не се препоръчва.
В студено време вариаторът изисква специално отношение. Той изисква достигане на работна температура. Когато маслото е студено, може да се стигне до вътрешно надраскване на повърхностите.
То дори може да доведе до счупване на метала, ако вариаторът се подлага на голямо натоварване, докато още не е достигнал работна температура. Подобни процеси в кутията се случват при невнимателни шофьори след пробег от 60 000 км.
Ето защо е необходимо да влагате нужното внимание при работа с вариатора, да ме дадете време да качи температура през зимата, да не се опитват дълго време да освобождавате кола от кал или сняг, както и да ускорявате рязко и спирате.