Непростими грешки при потегляне, които убиват автомобила

Небрежността на шофьорите води до сериозни повреди, а те до големи разходи

скоростна кутия скоростен лост

iStock

Н е са малко хората, които вярват, че съвременната технология е проектирана да работи при всякакви условия. Но това далеч не е така, защото примерите за механични повреди на доказали се модели и марки изобилстват, тъй като водачите им не спазват прости правила.

Най-голяма вреда причиняват грешките, направени в първите минути след старта. Какви действия на шофьорите влияят най-много на ресурса на автомобила?

Паркиране с включена предавка

Това, убеден съм, правят поне 95% от шофьорите у нас. Много шофьори, имайки предвид инструкциите на баща си или дядо си, избягват използването на ръчната спирачка, вярвайки, че тя може да замръзне през зимата, за да счупи и т.н. Затова, когато се паркира, те оставят автомобила на първа или втора предавка, без да активират ръчната.

Усещали сте как, след като включите първи и изгасите двигателя, колата преви едно леко движение напред. Това е вредно за зъбците в кутията, тъй като те изпитват сериозно напрежение. В екстремни случаи съществува риск от повреда на настройките за синхронизация, което води до повреда на двигателя. При стартиране буталата се удрят в клапаните и ги повреждат. Затова при паркиране винаги трябва да използвате ръчната спирачка.

Рязко потегляне

Най-опасното нещо за двигателя е рязкото потегляне без предварително загряване. Ако шофьорът потегли рязко, с превъртане на колелата, без двигателят да е загрял, няма да се радва на автомобила си дълго време.

В първите секунди двигателят стартира маслената помпата и изпомпва масло през системата за смазване. Двигателят се нуждае от малко време, за да завърти маслото през цялата система и да се избегне краткосрочна работа без добро смазване.

Освен това сега има много двигатели, които са чувствителни към температурните разширения заради малкия размер на буталата. Високото натоварване на студен двигател може да причини надраскване на цилиндрите.

Затова преди всяко пътуване е важно да изчакате поне минута-две, за да се изпомпа маслото. Препоръчително е да потеглите плавно и през първите минути да не залагате на резки ускорения.

Прегряване на турбото

Турбокомпресорът е доста податлив. Ако форсирате двигателя, турбото се загрява до няколкостотин градуса. Ако потеглите с „мръсна газ” и вдигнете оборотите на турбо двигател до червената зона, изминете кратко разстояние и изгасите двигателя, рискът да повредите турбото е много голям.

Шофирането с високо натоварване изисква след това охлаждане на турбото, а то се постига чрез по-спокойно шофиране в рамките на километър-два. Ако това не е възможно, спрете и оставете двигателя да поработи известно време на празен ход.

Крак върху педала на съединителя

Ако колата е с „ръчка”, много начинаещи шофьори не отпускат докрай педала на съединителя. Мислят, че е по-удобно. Резултатът е постоянно триене и нагряване, а това е ясно до какво води – бърза повреда на съединителя и ремонт.

Имайте едно на ум с автоматика

Ако автомобилът е с автоматична трансмисия, тя също изисква по-внимателно отношение. Ако на паркинга под колелата се образува лед и водачът превърти колелата на място, това е предпоставка за износване и повреда. Още по-опасно е да превъртат колелата в сняг и лед с вариаторна кутия.

Въобще не е за препоръчване в натоварения трафик постоянно да отпускате сантиметри напред автомобила, отпускайки леко педала на спирачките. Това води до постоянно зацепване на съединителите, а то от своя страна до износване.

Забравете за неутрална (N) предавка

Не се налага да превключвате в N, достатъчно е да задържите колата с педала на спирачките и режим D, когато спирате на светофар например. Кутиите са проектирана да стоя по този начин десетки минути, без да повреди оборудването.

Ако често премествате лоста на автоматичната скоростна кутия от D към N и обратно, тогава трансмисията използва сложни механизми за превключване на планетарните механизми с промяна в циркулацията на маслото. Режимът N се използва в автомобила предимно за теглене на колата или избутването й на къси разстояния. Не превключвайте в положение N по време на движение по инерция, както правят шофьорите с механична скоростна кутия. Такова действие води до маслен глад и преждевременна повреда на трансмисията.

Източник на статията: avto.mail.ru

скоростна кутия съвети полезно