В одородното прочистване на двигателя, известно като пиролизно горене и декарбонизиране, е нов метод за почистване на двигател с вътрешно горене от ненужни отлагания. Процедурата вече предизвика разгорещен дебат в автомобилната общност: поддръжниците й казват, че след декарбонизиране двигателят работи като нов. Противниците твърдят, че водородното почистване натоварва ненужно двигателя и ускорява износването.
Какво представлява водородното почистване на двигателя
Това е процес на премахване на въглеродните отлагания от основни компоненти и системи на двигателя. Когато добавим суха пара, наситена с водород към процеса на горене в цилиндрите, правим гориво-въздушната смес много богата, но и по-чиста.
Температурата на горене на водорода е много по-висока от тази на обикновения въздух – горивната смес буквално изгаря въглеродните отлагания от цилиндъра. Ефектът е незабавен: целият процес продължава не повече от час. Това е много по-бързо от традиционните методи за почистване на двигателя.
Какви са опасностите от замърсяване на двигателя
Защо изобщо да почиствате вътрешността на двигателя и какво ще стане, ако не го почистите?
Презумпцията за горивния процес в ДВГ е, че горивото ще изгори напълно в цилиндъра. Въпреки това, при продължителна работа при неидеални условия (често движение в спри-тръгни трафик, продължително шофиране на ниски предавки, нискокачествени масла и добавки), непълно изгорялото гориво се утаява по стените и частите на двигателя под формата на сажди. С течение на времето саждите се натрупват и водят до следните проблеми:
Отлаганията по стените пречат на клапаните да се затварят правилно. В резултат на това разходът на гориво се увеличава и мощността на автомобила намалява;
Въглеродът се нагорещява силно, което може да доведе до запалване на горивото преди началото на цикъла. Това води до прегряване на двигателя и увеличава разхода на гориво;
Филтрите за твърди частици се запушват и изпускателната система излиза от строя;
Компресията пада, което допълнително влошава процеса на горене и влияе негативно на мощността.
Списъкът с опасности продължава, но всички те се свеждат до едно нещо: двигателят работа по-лошо, гори масло и бензин, а ако проблемът не бъде решен, двигателят може да се повреди.
Кога си струва да се направи водородно почистване на двигателя
Първите въглеродни отлагания се образуват в двигателя след 15 000 - 20 000 километра. В този момент те са все още тънки и меки, премахването им не е проблем. Експертите съветват да се извършва превантивно декарбонизиране на 15-20 хиляди километра, а ако автомобилът не се използва много интензивно – при всяко сервизиране.
Как протича процесът на водородно почистване на двигателя
За целта е необходимо специално устройство: електролизатор. Той произвежда въздушно-парна смес, наситена с водород, така нареченият Браун газ. Чрез специален маркуч водородните пари се подават към всмукателната система на автомобила (двигателят работи на празен ход).
Вътре в двигателя сместа незабавно се запалва, създавайки много висока температура. Така изгарят въглеродните отлагания не само по стените на двигателя, но и в инжекторите, буталата и клапаните. Изгорелите частици сажди излизат през изпускателната тръба. Цялата процедура отнема 30-40 минути.
„За“ и „Против“
Привържениците изтъкват следните преимущества:
Водородното почистване няма странични ефекти и е подходящо за всички видове двигатели;
Почистването на двигателя с водород не отнема много време и не изисква разглобяване на двигателя;
Процесът на почистване не използва токсични химикали, които биха могли да реагират с маслото или боята.
Критиците са на друго мнение:
Повишеният разход на масло, проблемите при стартиране и т.н. могат да бъдат симптоми на сериозна повреда на двигателя. Водородното почистване облекчава тези симптоми, без да решава основния проблем, а междувременно двигателят се влошава допълнително;
Високата температура съкращава живота на катализатора, изгаряйки тънък слой от благородни метали върху питата;
Ефектът от водородното почистване не трае дълго, саждите се връщат бързо.