Toyota реши, че ще обновява моделите си на почти десетилетие

Обикновено цикълът за смяна на поколенията е 6-7 години, китайците дори го ускоряват, но Toyota си има своя гледна точка

Пламен Георгиев,
Toyota RAV4 VI 2025

, Toyota

Toyota RAV4 VI 2025

Toyota е на път да направи още една голяма промяна в начина, по който произвежда автомобили. В продължение на десетилетия компанията работеше в ритъм: препроектираше ключовите си модели на всеки четири до пет години, преди да удължи този цикъл до около седем години през 2000-те. Този темп работеше достатъчно добре.

Сега се съобщава, че Toyota ще удължи цикъла до девет години между основните промени по автомобилите. Това, Toyota казва, че ще стане възможно след промяна на фокуса: вместо големи промени по ламарините и шасито, ще предоставя съществени софтуарни актуализации по въздуха... Вече видяхме намек за този подход с най-новата Camry, която се насочи повече към сериозно обновяване, отколкото към изцяло ново поколение.

Според Nikkei, актуализираната стратегия на Toyota ще ѝ даде по-голяма гъвкавост да се съсредоточи върху електрификацията. В процеса, залагането на софтуер може да помогне на марката да надгради върху вече добрата си репутация за стойност при препродажба. Например, тя може да добави актуализации на мощността, нови функции за подпомагане на водача и потенциално функции, базирани на абонамент, чрез софтуер.

По-бавни цикли, по-стабилно предлагане

Ходът идва в момент, когато Toyota се бори да отговори на търсенето. За модели като Land Cruiser вече се чака много дълго. Докато марката има купувачи, които се редят на опашка, наистина няма нужда да се препроектират много харесвани модели.

По-дългите продуктови цикли биха могли също да помогнат за стабилизиране на предлагането, да дадат на купувачите повече възможности да купят специални автомобили, които искат, и да помогнат за увеличаване на стойността при препродажба, просто защото амортизацията трябва да е по-бавна.

Разбира се, удължаването на жизнения цикъл не е без своите опасения. Цените на едро на Toyota традиционно намаляват с течение на времето. Сега се твърди, че марката иска да преразгледа този подход и евентуално да го промени динамично, за да отразява условията на продажбите, а не само времето.

Не всички са съгласни. Nikkei съобщава, че някои от приблизително 230-те независими дилъри на Toyota, базирани в Япония, са се противопоставили, твърдейки, че по-гъвкавото ценообразуване може да намали маржовете. Toyota обаче настоява, че средните цени на едро ще останат стабилни през новия деветгодишен период.

Toyota е известна с бавното си актуализиране на някои автомобили, като например 4Runner, и е лесно да се разбере защо. Въпреки възрастта си, продажбите на модела са добри. Stellantis, от своя страна, следва подобна тенденция с автомобили като Dodge Charger и Chrysler Pacifica. Tesla е известна с това, че не е правила актуализация на платформата на Model S и Model X, откакто тези автомобили са пуснати на пазара. Ако автомобилите са достатъчно добри, софтуерът може наистина да е повече от достатъчен, за да ги поддържа живи дълго време.

производство стратегия Toyota