З а първоначална диагностика на двигателя не е необходимо да сте висококвалифициран механик или да притежавате сложно и скъпо оборудване. Достатъчно е да знаете как да използвате няколко хитри трика.
1. Слушайте работата на двигателя
Препоръчително е да слушате как работи двигателят, когато е студен, тъй като много дефекти при загрял двигател не могат да се забележат.
Веднага след стартиране хидравличните компенсатори не трябва да чукат. Това е важно, тъй като подмяната им е сложна и скъпа процедура.
Чуете ли почукване на ангренажната верига, това е признак, че хидравличният обтегач не работи правилно.
Като цяло, потракване откъм моторния отсек е знак за сериозен проблем, който в немалко случаи може да означава и терминален проблем.
Има безскрупулни продавачи на автомобили, които могат да потискат потракването на двигателя чрез друга изкуствено създадена неизправност: разхлабване на детайли в изпускателната система.
Ако сте се насочили предварително към конкретен модел и задвижване , бихте могли да вземете идентична кола под наем, за да направите пряко сравнение.
2. Сериозен оглед на моторния отсек
Това е ясно, необходимо е да се направи обстоен оглед на моторния отсек. Видите ли, че е в безупречно състояние, измит и блестящ, това е абсолютно сигурен признак, че продавачът се е погрижил да маскира течове.
Двигател със сериозен пробег може да се познае по цвета на вътрешните части, които може да са кафяви. Но не трябва да има дебел слой петролни отлагания.
Отворете пробката за доливане на моторно масло. Не трябва да се виждат черни отлагания. През зимата е нормално да има жълтеникава емулсия от вътрешната страна на капачката. Тя се образува от конденза на влагата.
Със сигурност не трябва да виждате капки с подобен цвят на антифриза. Ако забележите нещо подобно в пробката за маслото, това означава, че в маслото влиза охлаждаща течност. Това значи едно: предстои скъп ремонт.
През гърловината не трябва да излиза масло, няколко капки са нормални. Поставете капачката върху гърловината, без да я завивате. Включете двигателя. Добре е капачката да не вибрира много.
3. Проверете нивото на моторното масло чрез масломерната щека
Ако всичко е наред, нивото на маслото трябва да е близо до маркера Max. Цветът на маслото не трябва да е черен.
Имайте едно наум, ако маслото е току що сменено преди продажбата на автомобила. Продавачът очаква, че купувачът няма да обърне внимание на този „дребен“ детайл.
Ако върху масломерната щека се забелязват частици сажди, това е тревожен сигнал. Освен това картерните газове не трябва да излизат от отвора на масломерната щека.
4. Оглед на ауспуха
Ако при стартиране на студен двигател първото нещо, което излиза от ауспуха, е синкав дим, това може да означава теч на масло.
За да проверите за този симптом при горещ двигател, трябва да вдигнете оборотите до 3000 об/мин, да ги задържите така няколко секунди и след това рязко да форсирате до 5000 об/мин. Ако двигателят наистина гори масло, тогава ще видите достатъчно синкав дим от ауспуха, за да ви светне червената лампичка.
Ръбът на ауспуха също ще показва горене на повече масло от обичайното. Ако всичко в края е мазно и ясно се виждат кадифени черни образувания, тогава е по-добре да се откажете от купуването на автомобила.
Продавачите също са наясно с тези симптоми и затова, преди да покажат колата на потенциалния купувач, избърсват ръба на ауспуха. Затова е полезно да носите фенерче със себе си, за да погледнете вътрешната част на ауспуха.
Потърсете помощ от професионалисти
Описаните методи за проверка на двигателя ще помогнат за идентифициране на проблеми, които са скрити под повърхността. Но скритите такива могат да се установят само от професионалисти. Затова е препоръчително да се обърнете към такива, когато изберете автомобила, за да бъде направена диагностика.
Ще бъдат свалени свещите, което може да разкаже повече за това, което се случва вътре в двигателя. Ще се измери компресията, цилиндрите може да бъдат прегледани с ендоскоп.