П онякога дори такава проста операция като стартиране на двигателя може да причини проблеми. Неправилните действия могат да доведат до намокряне на запалителните свещи, замърсяване на катализатора, надраскване на цилиндрите и загуба на енергия от акумулатора. Как да стартирате двигателя правилно.
Как да стартирате двигателя на кола с ръчна скоростна кутия?
Съвременната автомобилна електроника контролира запалването, подаването на въздух, подготовката на идеалната смес и други системи, които гарантират безопасността на автомобила. Много зависи обаче и от водача.
Неправилното стартиране на двигателя може да доведе до проблеми. Ако дете или неопитен шофьор първо превключи на предавка и след това случайно или умишлено завърти ключа в стартера, колата може да се ускори рязко напред и да причини инцидент. До известна степен неправилните действия се компенсират от софтуерна защита.
Блокът за управление следи позицията на лоста на скоростната кутия и педалите. Водачът е длъжен първо да натисне педала на съединителя и едва след това да завърти ключа, за да стартира двигателя. Ако педалът не е натиснат, контролната електроника няма да разреши стартирането.
Понякога възникват проблеми със сензорите, които следят положението на педала на газта. Понякога се навлажняват след преминаване през малки локви и потоци, заради което сензорът не реагира на натиснат педал. Тогава двигателят не пали, което предизвиква объркване сред техниците в сервиза, които, преди да му обърнат внимание, първо проверяват свещите, бобините и системата за подаване на гориво.
Правилната процедура за стартиране на двигателя в автомобил с ръчна скоростна кутия е следната:
Необходимо е да натиснете спирачката с десния крак;
Дръпнете ръчната спирачка;
Вкарайте ключа в стартера;
Натиснете съединителя с левия крак;
Включете скоростния лост в неутрално положение (изключете от скорост);
Подайте контакт и стартирайте двигателя;
Отпуснете педала на съединителя и оставете колата да загрее.
Препоръчително е, когато подадете контакт, да направите кратка пауза, преди да завъртите ключа в положение "старт". В тези секунди вътрешната диагностична система „разпитва“ всички ключови системи на автомобила, оценява температурата на маслото, проверява системата за запалване и т.н., активира горивната помпа, изчислява правилната смес и като цяло подготвя двигателя за стартиране .
Как да стартирате двигателя на кола с автоматична скоростна кутия?
Стартирането на двигател в автомобил с автоматична скоростна кутия e малко по-различно. Лостът/селекторът на автоматичната скоростна кутия е заключен в позиция за паркиране, докато захранващият агрегат се стартира.
За да стартирате двигателя, трябва да направите следното:
Натиснете педала на спирачката.
Вкарайте стартера и го завъртете в положение “старт”.
Активирайте ръчната спирачка и оставете двигателя да загрее.
Как да стартирате дизелов двигател?
Стартирането на дизелов двигател има своите специфики. Температурата на околната среда е от голямо значение за него. Ако настъпи студено време и сутринта локвите са покрити с лед, тогава преди да започнете, трябва да загреете горивото. При съвременните автомобили това се прави с подгревни свещи. При подаване на контакт те загряват горивните камери и довеждат температурата им до работни стойности.
Подгревните свещи се активират при подаване на контакт и работят до задействане на стартера. Следователно ключът в стартера трябва първо да се завърти в положение „ON“ и да се изчака три до четири секунди. На арматурното табло трябва да светне жълта икона под формата на електрическа спирала, което показва работата на подгревните свещи.
В момента, в който иконата изгасне, можете да завъртите ключа за стартиране на двигателя. В този случай при автомобили с ръчна трансмисия ще трябва също да натиснете педала на съединителя и да изключите от скорост.
След като стартирате дизеловия двигател, трябва да го оставите да работи на празен ход за около минута и да изчакате, докато помпата изпомпва масло през системата. След това можете да потеглите.
Трябва да се знае, основното загряване на дизелов двигател става по време на шофиране. През първите 5 минути не трябва да форсирате двигателя над 3000 об./мин.
Студен старт
Най-опасният режим на работа на всеки двигател е студеният старт. След няколко часа бездействие маслото се оттича в картера и оставя триещите се части с минимален защитен филм. При стартиране този филм се разкъсва от триещите се повърхности на частите, което води до износване на двигателя в първите секунди.
След това помпата изпомпва маслото, защитата на частите се възстановява, но първите две секунди са достатъчни, за да причинят лека повреда на двигателя.
Ето защо, преди студен старт, е необходимо да се сведат до минимум негативните последици. След като стартерът е активиран, не можете да подавате газ и да форсирате двигателя до високи обороти, както правеха шофьорите на коли със стари карбураторни двигатели.
В този момент съществува риск от повреда на стените на цилиндровия блок поради неравномерно термично разширение на частите на двигателя. Чугунът, алуминият и стоманата могат да намалят хлабините в първите секунди, което създава опасност от залепване на пръстени и удряне на буталото в стените на горивните камери. Ако прекалите с газта, може дори да се появят следи от надраскване по стените.
След стартиране на двигателя е важно да го оставите да работи на празен ход за няколко минути, така че помпата да изпомпва маслото. След това температурата в горивните камери достига работни стойности и движението може да започне.