Най-важният урок от Tesla, който традиционните марки още не могат да научат

Да продаваш добри автомобили вече не е достатъчно

Мартин Дешев,
Tesla Model Y

Tesla

Д оминацията на Tesla на пазара на електрически коли може да е сериозно разклатена, но името на компанията все още е фактор. Това се корени не само в самите превозни средства, но и в контрола на компанията върху цялата клиентска екосистема – ключов, но скъп урок, който традиционните автомобилни производители все още се борят да усвоят напълно, смята InsideEVs.

Докато марки като Hyundai и General Motors вече разработват технически отлични електрически автомобили, те често не успяват да осигурят безпроблемното, цялостно преживяване при собственост, което направи Tesla успешна.

Основното предимство на Tesla е подходът „full stack“, който третира автомобила като интегрирана част от по-широка енергийна и сервизна платформа. Това означава, че Tesla усъвършенства своята мрежа Supercharger, предлагайки надеждно удобство за зареждане, ефективно маршрутизиране и прозрачно ценообразуване. Софтуерът на превозните средства се интегрира директно с тази мрежа, като постоянно актуализира маршрутите въз основа на реалното потребление на гориво и състоянието на батерията.

Традиционните производители на автомобили обаче продължават да се борят с тази интеграция. Те произвеждат страхотни автомобили, но често са възпрепятствани от външна, фрагментирана екосистема за зареждане.

Дори когато по-новите модели приемат вградения NACS щепсел, шофьорите, които не са автомобили на Tesla, съобщават за непоследователни сесии на зареждане, защото им липсва ключовата софтуерна интеграция. Последицата е ненадеждно планиране на маршрути, което може да насочи шофьорите към нефункционални или бавни зарядни станции, превръщайки едно съвременно пътуване с кола в логистично предизвикателство.

Друго голямо препятствие е структурата на разходите. Традиционните автомобилни производители все още използват двойни бизнес модели: те трябва да инвестират и да печелят от своите автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), като същевременно изграждат линии за електрически коли.

Това създава финансово напрежение. За разлика от Tesla, която е била готова (и способна) да губи пари в краткосрочен план, за да изгради своята екосистема от електрически превозни средства, утвърдените компании трябва да балансират краткосрочната рентабилност с дългосрочната трансформация.

Мащабът на промяната е по-дълбок от просто преминаване от ДВГ към захранване от батерии. Както твърди InsideEVs, електрическите превозни средства изискват фундаментални промени в дизайна, производството, продажбите и обслужването. Съществуващата инфраструктура на традиционните автомобилни производители често е лошо оптимизирана за безжични актуализации на софтуера или безпроблемни дигитални пътувания на клиентите.

Статията предупреждава, че стратегията „изчакай и виж“ е рискована. Създаването на „достатъчно добри“ електрически превозни средства, докато се отлагат инвестициите в софтуер или зарядна инфраструктура, може да помогне на традиционните фирми да поддържат маржове в краткосрочен план, но може да им струва мястото им на пазара в бъдеще.

Традиционните автомобилни производители не просто преследват колите на Tesla: те трябва да преследват целия ѝ подход. Без преосмисляне на бизнес моделите си, мрежите за продажби и цифровите системи, проблемите може да се задълбочат. Особено на фона на други марки, особено китайските, които вече имат такъв подход, че според някои дори и по-добър.

коли автомобили електрически автомобил електромобили Tesla