В ремената, когато автомобилите разчитаха на температурни уреди със стрелка, движеща се повече или по-малко пропорционално на съпротивлението на температурния датчик, отминаха. Или поне на Запад, у нас старият автопарк е предпоставка, че стрелките все още са на дневен ред.
Но все пак, модерните приборни табла днес са с цифров или аналогов температурен индикатор, работещ по команда от електронния блок за управление на двигателя. Тоест температурата се показва с голямо разсейване на действителното топлинно състояние на двигателя. Това е така, за да не се притеснява собственикът от колебанията в топлинното състояние на двигателя и винаги, освен в случаите, когато може да е твърде късно, той счита температурата за нормална. Тези индикатори могат да алармират твърде късно и няма да проследят нито постепенното влошаване на ситуацията, нито началото на прегряване.
Двуцветни температурни прибори
Много коли изобщо нямат температурен индикатор. В таблото той е заменен от символа на термометър, който се „къпе“ във вода. Този индикатор свети в синьо, когато двигателят е студен или при нормална работна температура, и става червен, когато прегрее. При някои модели индикаторът изобщо не светва, докато двигателят не прегрее. Следователно водачът може дори да не си спомня къде се намира този важен индикатор и как изглежда.
Отбелязваме, че индикаторът за прегряване свети в червено само когато нещата са наистина зле. Толкова много, че може дори да нямате време да отбиете отстрани на пътя, особено на многолентови пътища, ако шофьорът е карал в лявата лента.
Каква температура измерва сензорът?
Температурният сензор в почти всички автомобили измерва температурата на антифриза, но не в самия двигател, а в пластмасовата тръба. Нека си представим, че когато маркучът на радиатора се скъса, целият антифриз бързо изтича от охладителната система. Сензорът ще остане сух и относително хладен, без да „усеща“, че главата на блока без антифриз ще се стопи.
Именно поради тези особености на съвременните автомобили водачът трябва да следи косвени признаци за прегряване на двигателя.
Как да определите прегрява ли двигателят
Пара изпод капака
Сигурен знак, че херметичността на охладителната система е нарушена и в отвора изтича нагрята течност под налягане, е парата, която излиза от под капака. Двигателят трябва да се изключи незабавно, за да се избегнат повреди. Никакви опити за охлаждане на двигателя чрез включване на парно няма да помогнат.
Капакът не трябва да се отваря веднага, за да се избегнат изгаряния от парата. Когато двигателят се охлади малко, можете да видите кой маркуч или елемент от охладителната система се е спукал. Самостоятелният ремонт е малко вероятен и трябва да помислите за репатрак. Въпреки че, разбира се, сред нас има майстори, които могат да скъсят маркуча и да налеят вода в системата.
Между другото, изтичането на антифриз от спукан радиатор вкарва постоянна сладникава миризма в кабината. Прегрелият двигател започва да мирише на изгоряло масло. Ако се появят такива миризми, проверете дали двигателят не прегрява.
Детонация при ускорение при ниски обороти
Знакът е много по-малко очевиден от предишния. Звукът от детонация наподобява чести удари по цилиндровия блок с метален предмет. Ако успеете да различите този звук и понякога го чувате откъм моторния отсек, ще можете да разпознаете и предотвратите прегряването навреме.
Ако чуете детонация, трябва незабавно да отбиете отстрани на пътя, да изключите двигателя и да отворите капака. Изключително горещ двигател и силно надути маркучи на охладителната система ще потвърдят диагнозата за прегряване. В такава ситуация е необходимо, ако е възможно, да се провери работата на електрическия вентилатор на охладителната система.
Можете да охладите двигателя, като включите отоплението и зададете максималната температура при най-високата скорост на вентилатора. Никога не отваряйте капачката на радиатора или разширителния съд! Антифризът, който изтича оттам под налягане, ще попари всичко около вас, включително и вас.
Намалена мощност на двигателя
Този знак е трудно забележим, особено при мощен двигател и автоматична трансмисия или CVT. Но все пак е съвсем реален. Прегрял двигател може да причини неизправност на термостата. Помпата за охлаждащата течност също може да не осигури адекватна производителност.
Климатикът се изключи
Това се случва при спиране на работа на електрическия вентилатор, който много често духа както на кондензатора на климатика, така и на радиатора на двигателя. В този случай хладилният агент спира да кондензира нормално, температурата му се повишава и следователно сензорът за налягане изключва климатика.
Електрическият вентилатор работи постоянно на висока скорост
Това предполага, че системата за управление "знае" за проблема с високата температура, но нещо пречи на антифриза да се охлади правилно. Най-често това се случва, когато радиаторът е силно замърсен. Електрическият вентилатор работи, но не може да изпомпва въздух през запушените пчелни пити.
Защо е важно да следите приборите?
Въпреки недостатъците на съвременните устройства, все пак трябва да ги следите: може би ще имате време да спасите двигателя от прегряване. Съветваме ви да запомните позицията на стрелката на индикатора при нормална температура, така че дори и да има леко отклонение надясно, трябва да внимавате.
Инсталирайте допълнителни сензори за температура на двигателя
Такива устройства ще показват температурата много по-точно от стандартните „измерватели“. Можете да инсталирате самостоятелен термометър със собствен датчик и температурен индикатор. В този случай сензорът се поставя в тръба, вградена в маркуча на охладителната система.
Съвет
Не пренебрегвайте признаците на прегряване на двигателя, като си мислите, че това е само вашето въображение. По-добре е да проверите страховете си още веднъж, отколкото да останете без кола, докато двигателят е за основен ремонт.