Н еизбежно е: двигателният отсек се покрива с прах и мръсотия, от това няма спасение, тъй като моторният отсек не е херметично затворен. Така възниква логичният въпрос – да се мие или да не се мие. Звучи малко по Хамлет, но форумите изобилстват от размисли и страсти по темата. Затова в диалога се включваме и ние.
Аргументи на тези, които са против
Привържениците на неприкосновеността на двигателния отсек изтъкват няколко доста разумни аргумента. Първо, през годините окабеляването под капака, което постоянно се намира в зона с висока температура, се износва. В защитното покритие се появяват дупки и ако водата попадне в тях, това ще създаде проблеми: колата няма да иска да стартира, затова ще ми трябва майстор, който да локализира проблемната зона, а за това ще трябва да се прати сериозна сума.
Второ, може да се повредят платсмасови части, ако те бъдат измивани редовно с водоструйка под високо налягане. Накрая остават проводниците под високо напрежение, които не е препоръчително да бъдат подлагани на водни спа процедури.
Същото важи и за генератора и стартера. Тук трябва да се маркират също терминалите на акумулатора, които са склонни да се окисляват, кутията с предпазители в двигателното отделение и различни сензори, които така или иначе нямат дълъг живот. Но има и бобини, ксенонови блокове, ECU...
Аргументите на тези, които са за
Поддръжниците на чистотата под предния капак настояват, че мръсотията трябва да се премахва, позовавайки се на необходимостта от поддръжка работната температура на двигателя без промени. Дебелият слой мръсотия може да доведе до прегряване и в резултат на това скъпи ремонти.
В крайна сметка не може да се отрече, че доставя удоволствие на човек да види всичко под предния капак да блести. Защо всички други части на автомобила да се мият, а двигателният отсек не?
Истината е, че и привържениците, и противниците на идеята за измиване на моторния кош са прави. Истината е, че Дяволът винаги се крие в детайлите.
Как правилно да се измива моторния отсек
Мръсотията по двигателя не води до нищо добро. Единственият въпрос е как да го направите правилно. Трябва да измиете двигателя „топъл“: не „студен“, но и „горещ“. Оставете да изстине след пътуването и едва тогава се заемете с работата. Тук не може да ни помогне водоструйка или градински маркуч: двигателят се измива със специална пяна, четка и парцал. Водата не участва в процеса!
След като извадите акумулатора и опаковате клемите в целофан – найлоново пликче и тиксо - по същия начин трябва да се запечата генераторът и стартерът. Не ги докосвайте. Би било добре да изчистите праха и да изолирате от течности кутията с предпазители в двигателното отделение. Всичко останало ще преживее „баняте“ без последствия.
Струва си да закупите предварително от специализиран магазин подходящи почистващи препарати, предназначени за измиване на двигателното отделение: те няма да доведат до корозия на гумени елементи и проводници, но отмиват основните видове мръсотия. Не е лошо да потърсите в интернет обратна връзка за конкретни почистващи препарати, Интернет ще ви каже най-подходящия вариант по отношение на цена, качество и наличност. Всяка четка ще свърши работа, независимо дали е естествена или синтетична, но трябва да имате предвид, че след като процесът приключи, ще трябва да я изхвърлите. Затова изберете нещо по-евтино и не толкова широко, защото ще трябва да минете с нея и по-труднодостъпните зони.
Без да бързате, но и без да оставяте пяната да изсъхне, първо нанесете препарата върху малка площ, изчакайте минута, минете с четката и след това отстранете препарата. Така, стъпка по стъпка, почиствате целия двигател.
Ако сте правили това, значи за почистване ще ви трябва една бутилка препарат, ако ви е за пръв път и двигателят е много мръсен – две. Две стари тениски също ще ви влязат в употреба.