Д вигателите на първите автомобили са с много сложен алгоритъм за стартиране. Например при първия Motorwagen на Карл Бенц е необходимо първо да се настрои подаването на гориво, да се регулира сместа и моментът на запалване, след това да се вземе манивела и да започне да се върти, докато бъде генерирана искра.
В началото на века двигателите с вътрешно горене са малцинство. Например в САЩ през 1900 г. 40% от работещите автомобили са били задвижвани от пара и са приличали на колесни парни локомотиви. Същият дял заемат и колите с електрически двигатели и батерии (38%), а само 22% от автомобилите са с бензинови двигатели.
След това инженерите отстраняват много от проблемите и предимствата на двигателя с вътрешно горене започват да излизат на преден план. Проблемът със стартирането обаче остана нерешен. Най-разпространеният автомобил от първите двадесет години на 20-ти век, Ford T, е с двигател, стартиран на ръка до 1919 г.
Близък приятел на основателя на Cadillac Хенри Леланд е бил сериозно ранен при въртене на манивела през 1910 г., в следствие на което почива. Това кара Хенри Леланд се закълне, че колите му повече няма да убият никого и започва активно да въвежда стартери.
През 1911 г. американският машинен инженер Чарлз Кетъринг усъвършенства дизайна на електрическия стартер, а през 1912 г. е пуснат първият автомобил с електрически стартер, Cadillac Model 30.
Устройството на първия автомобилен стартер
Стартерът представляваше електромотор, който е директно свързан с коляновия вал и го завърта при стартиране. След появата на първите искри стартерът превключва на генераторен режим и генерира ток за бордовите системи в колата.
Има доста несъвършенства в тази поредица. С увеличаване на оборотите на двигателя е необходимо да се измисли механизъм за свързване и отделяне на стартера от коляновия вал, в противен случай, ако оборотите са твърде високи, електромоторът може да прегрее и да изгори.
През 1916 г. американският инженер Винсент Хюго Бендикс разработва съединител, който помага за свързването на стартера към двигателя за кратко време, същият механизъм по-късно ние ще познаваме като "Бендикс".
"Бендикс" се активира веднага щом водачът завърти ключа. Специално реле, използващо освобождаваща вилка, избутва напред основната предавка на „Бендикса“, която се зацепва със зъбците на маховика. Резултатът е, че „Бендиксът“ удължава значително живота на стартера.
От какво се състои стартерът?
Стартовото устройство се състои от няколко основни елемента: електромотор, „Бендикс“ и цилиндрично прибиращо реле. Техническият възел е разположен в метален корпус с дължина около 15 см и диаметър 7-10 см. Стартерният електромотор има неподвижна част - статор и подвижна част – ротор.
Вътре в електромотора има четири магнитни ядра с намотки, които действат като магнити. Всички намотки са свързани в една верига и са затворени върху медно-графитни четки.
Къде е монтиран стартерът в колата?
По правило в съвременните автомобили стартерът се монтира между двигателя и скоростната кутия, близо до картера, за да бъде непосредствено до маховика, който се задвижва при стартиране на двигателя. В зависимост от разположението на двигателния отсек, стартерът е монтиран в долната част на двигателя в хоризонтално положение върху фланец или носеща рамка.
Устройството е закрепено с 2-3 големи болта и лесно се сваля за ремонт. Вярно е, че при някои леки автомобили, поради ограниченото място в моторния отсек, достъпът до стартера е ограничен и за демонтиране ще трябва да качите колата на стенд, за да стигнете до него отдолу.
Как работи стартерът на автомобила?
След като стартерът завърти коляновия вал и двигателят стартира, трябва бързо да се изключи съединителят от маховика. За да стане това, електрониката изпраща сигнал и релето се изключва. Съединителят се избутва назад под действието на пружина. Основната предавка излиза от прорезите на маховика. Валът на двигателя вече не е свързан към стартера.
Как да диагностицираме неизправности в стартера?
Можете да идентифицирате дефектен „Бендикс“ по редица признаци. По принцип това са външни звуци под капака, които се чуват след завъртане на старт ключа. Често можете да чуете скърцащия звук на предавка, която не може да се включи. Можете да чуете щракания и метални звуци. В същото време няма характерен звук от въртене на коляновия вал. След третото или четвъртото задействане „Бендиксът“ все още се зацепва с маховика и двигателят стартира.
С течение на времето звуците се засилват и проблемът става все по-изявен. В този случай трябва да посетите сервиз или магазин за авточасти.
Как можете случайно да счупите стартера?
Стартерът може да се повреди, ако двигателят не е стартиран правилно. Някои шофьори задържат ключа в стартова позиция, сякаш помагат на двигателя да се завърти дори след първите проблясъци в горивните камери. Това често се случва през зимата, когато има проблеми със запалването. В този момент най-нетърпеливите все пак може да натиснат газта.
Двигателят незабавно се завърта и изпреварващият съединител все още е зацепен с коляновия вал. Ще чуете сериозен звук изпод капака на двигателя.
Като цяло, когато стартирате двигателя, не трябва да задържате ключа в позиция „Старт“ за дълго време, особено когато двигателят вече работи.