Да го сгазим или галим? Как правилно да работим с педала на газта

Педалът на газта е сложен технически елемент, макар да изглежда противното, отговарящ за активиране на дроселовата клапа

педали

iStock

А ко преди години педалът бе директно свързан с дросела чрез кабел, сега се инсталират електронни устройства, свързани към контролния блок (ECU). Автомобилът следи позицията на педала чрез два сензора и регулира дросела, като регулира и подаването на гориво. Как водачът може да им пречи на работата? И какво се случва, ако се стигне до повреда на сложен електронен педал?

В ерата на карбураторите опитните шофьори познаваха много добре конструкцията на автомобила и неговите основни системи. В резултат на това те можеха сами да ремонтират и настройват колата в собствения си гараж. Ремонтът на дроселовата клапа, регулирането на карбуратора и педала на газта бяха нещо обичайно. Някои извършваха тези процедури всяка седмица, за да оптимизират работата на двигателя и да подобрят динамиката на своя автомобил.

Няма да задълбаваме какви бяха проблемите с тази система, защото подобни автомобили са все по-голяма рядкост.

Днес всички нови автомобили са оборудвани с електронни педали за газта. Това е технически възел, който няма пряка връзка с дросела. Управлението идва чрез кабелите и централния блок за управление на двигателя (ECU). В електронния педал има също микросхеми и плъзгач, който се плъзга по пистите и помага за промяна на напрежението на електрическия ток, в резултат на което се регулира отварянето на дросела.

Дроселовата клапа също е електронна и се отваря от малък електромотор. И двете устройства са много надеждни и могат да работят години без външна намеса.

С помощта на електронния педал на газта е възможно да се постигне най-оптималното съотношение на бензин и въздух в горивната смес, която по правило се състои от 14,7 г въздух и 1 г бензин. Такава смес се нарича стехиометрична, тъй като в нея бензинът изгаря без остатък, освобождавайки необходимото количество енергия.

Електронната система за управление на дросела взема предвид сигнали от сензорите за положение на педала на газта и данни от трансмисията, както и от сензорите за положение на педала на спирачката и круиз контрола.

Така електрониката регулира работата и предпазва водача от грешки.

При спортно шофиране електрониката намалява резките натискания на педала и ги игнорира, принуждавайки дросела да се отваря плавно, за да не разваля процеса на смесване на идеалната стехиометрична смес.

Ето защо, когато шофирате инжекционни автомобили с електронен педал, шофьорите често смятат, че старите модели с карбуратор са по-мощни и по-бързи. Всъщност те просто се разтрисат по-често при рязко подаване на газ, което кара хората да мислят, че това се дължи на голяма мощност.

Заради електронните педали на газта много техники за шофиране от света на моторните спортове вече са неприложими за конвенционалните автомобили.

Например, вече не можете да натискате газта и спирачката едновременно, за да подобрите контрола в завой. Също така е невъзможно да натиснете педала на газта с петата на десния крак, когато натискате педала на спирачката с пръстите. Тази техника е използвана за превключване на газта с цел едновременно спиране и включване на по-ниска предавка преди труден завой.

Ако изпълнявате подобни техники с електронния педал, контролният блок просто ще изключи дросела и двигателят може да изключи от скорост. Този авариен режим ви позволява да намалите натоварването на спирачната система и често предотвратява инциденти, ако неопитен шофьор в неудобни обувки случайно натисне два педала наведнъж.

съвети полезно дроселова клапа дросел педал на газта педали