Г аранцията срещу корозия на каросерията, която производителите дават за нови автомобили, е не повече от 12 години за леките коли и до 5 години търговските модели. Въпреки това, понякога малки ръждиви шупли може да се появят дори върху боята след само година-две. Има няколко начина да предотвратите появата на ръжда по колата си или поне да забавите появата й.
Защо ръждясва автомобилът?
Металната корозия е спонтанно възникващ електрохимичен процес, при който електрони от купето на автомобила (анод) навлизат в метални части (катод) през вода, смесена със соли (електролит). С прости думи, ръждата е железен оксид, който се образува, когато металът „изгори“ в контакт с кислород, разтворен във вода.
Това означава, че ако няма влага или вода, тоест разтворен в нея кислород, няма да има ръжда. Но това няма как да се случи по нашите географски ширини, напротив, има много фактори, които могат да ускорят процеса на корозия. Започвайки от мръсотия по каросерията, солната луга и препаратите, които през зимата се използват по пътищата, драскотините и микропукнатините по боята.
Как да предотвратим появата на ръжда?
Има няколко превантивни мерки, които помагат. Ако използвате колата си редовно, трябва да я миете поне веднъж седмично. Особено през зимата, когато почти цялата периодична таблица може да се окаже под колелата.
За да избегнете повреда на боята от соли и химични препарати, не трябва да се ограничавате до просто отстраняване на мръсотията с вода. Измийте колата с пенопочистващ препарат, като почистите старателно колелата и елементите на окачването под калниците, както и, доколкото е възможно, долната част на шасито.
Как да защитим купето от корозия?
Въпреки поцинкования метал, както и основния антикорозионен агент, положен в завода, колата ви няма да пострада, ако допълнително обработите фугите, заваръчните точки, всички достъпни и особено скрити кухини в праговете, вратите, калниците със специалните „Динитрол”, „Тектил” или друг специализиран препарат.
Допълнителна защита на боята може да се осигури и чрез лаково покритие на купето. Експертите препоръчват меко полиране на колата поне няколко пъти в годината, извън сезона. Дълбоко полиране с абразивни пасти, които премахват горната част на лаковия слой се извършва 1 до 3 пъти за целия експлоатационен живот на автомобила. Също така защитният филм против срещу излетели камъчета, който се използва за покриване както на отделни части, така и на цялото купе на автомобила, може да се превърне в пречка за пътя на водата и химикалите към метала на купето.
Как да защитим колата от ръжда без антикорозивни препарати?
Има и други начини за борба с корозията. Например, електрохимични, които предпазват метала на заровени тръбопроводи, както и мостове, промишлени конструкции и корабните килове. Същността на този метод се крие в залепване на специални пластини върху автомобила с по-висока електроотрицателност от тази на каросерията му. Реално въпросните парчета метал ръждясват за сметка на метала на колата.
Това могат да бъдат така наречените жертвени протектори - аноди от цинк, мед или алуминий. Те се фиксират в най-уязвимите части на каросерията с епоксидно лепило и се свързват чрез кабели към бордовата мрежа на автомобила. Приложеният ток ще направи тези метални парчета по-активни и ще започне процес на окисление. Подобни катодни протектори, направени от графит или магнетит, ще изпълняват същата функция без прилагане на напрежение.
Този метод има няколко нюанса, които трябва да знаете. Първо, протекторната пластина на анода може да защити локално само част от метала на купето. Реално по този начин се осигурява защита за около 50 кв. см. Тоест трябва да залепите доста метални пластини в критичните точки, за да си гарантирате сигурна защита срещу ръжда. И второ, електрохимичният метод изисква внимание. Тоест, трябва да следите състоянието на плочите и своевременно да замените окислените с нови.
Как да покрием ръждата по колата?
Когато по каросерията на автомобила вече се е появила корозия, не трябва да чакате по-нататъшното им разпространение. Ако ръждата е повърхностна, т.е. все още не е проникнала дълбоко в структурата на метала и не е започнала да я разрушава отвътре, преобразувателите на ръжда могат да помогнат. Те се прилагат като спрей, гел или течност, трябва да ги положите върху почистените корозионни участъци, автомобилът трябва да е сух. Тези препарати проникват на дълбочина от 20 микрона.
На мястото на ръждата се появява защитен филм, предотвратяващ развитието и разпространението на "червената чума". Отгоре можете да нанесете боя в съответствие, за да прикриете ремонтираните дефекти. Преди това, когато такива препарати не се продаваха, шофьорите използваха за тези цели оцет, лимонена киселина или разтвор на сода за хляб. След излагане на тях за няколко часа, металът се почистваше, грундираше и боядисваше. Но днес този метод нито се използва, нито са препоръчва.
Списък на автомобили, които не ръждясват
Учудващо е, че има такива коли, които са устойчиви на ръжда. Забавеният период на поява на корозия върху поцинковани купето, според някои собственици на автомобили, позволява такива автомобили да се считат за почти вечни. Но освен поцинковане, за дълготрайната устойчивост на ръжда допринасят и повишаващото се с годините качество на стоманата, цялостна фабрична антикорозионна обработка със „запечатване” на скрити кухини, специални форми на каросерийните части с дренаж за бързо отстраняване на влага и вътрешна обработка, както и многослойна боя.
Ето и списък на автомобили, устойчиви на ръжда:
Porsche Cayenne (първо поколение, 955)
Audi A6 (трето поколение, С6)
Volvo S80 (второ поколение)
Mercedes-Benz S-Class (пето поколение, W221)
Volvo XC90 (първо поколение)
Lexus RX (второ поколение, XU30)
BMW 1Series (първо поколение, Е87)