Х одовата част неизбежно се износва дори при внимателно шофиране на автомобила. Така стигаме до логичния въпрос: какво най-често се чупи в окачването.
Амортисьори
Пружинното окачване на различни модели съдържа основно едни и същи компоненти, които като цяло са „консумативи“. Основното „заболяване” на амортисьорите е изпускането на масло или газ. Най-често това се дължи на повреда на уплътненията, което провокира както естествено износване, така и ударни натоварвания, особено през зимата на студена кола. Проблемът се изразява в характерни удари и маслени петна в областта на монтирането и гумените уплътнения.
Пружини
Пружините, изчерпали експлоатационния си живот, както и при екстремни натоварвания и поради грешки при монтажа, са склонни да се спукат. Дефектната пружина може лесно да бъде идентифицирана чрез изкривената позиция на автомобила, промените в просвета и ъглите на сходимост на колелата.
Носачи
Разбитите пътища са основната причина за счупване на носачите. Най-често тези елементи страдат при преминаване пред дупка при натиснати спирачки. Затова е добре, когато сте натиснали спирачките, за да намалите скоростта пред препятствие, да ги отпуснете малко преди да преминете през него. Така се разтоварва напрежението върху цялата предницата, като самата тя се повдига нагоре о физичните закони, по този начин напрежението върху всички носещи елементи по окачването се облекчава.
Шарнири
Отново: разбит път и студено време. Първият признак за проблем е характерното скърцане и тропане.
Стабилизиращи щанги
Реагират най-силно на странични натоварвания. В допълнение към износването на опорите на самата щанга, най-честата „болест” е разкъсването на шарнира в резултат на игнориране на неравностите на пътя.
Кормилни щанги и кормилна рейка
Механизмът на кормилното управление се поврежда поради следните причини: шофиране по неравни пътища, удар в бордюр, шофиране в тежки офроуд условия, паркиране на кола през зимата с обърнати колела, резки завъртания на волана при шофиране на студена кола в студено време, както и излагане на пясък, кал и вода, ако има повредени гумени уплътнения.
Агресивното шофиране и вечното бързане, характерно за жителите на големите градове, принуждава много шофьори да не се церемонят с неравностите. Има шофьори, които не смятат за необходимо да намалят скоростта пред дупки, кръстовища и неравности, и това е грешка както на неопитни собственици, така и на тези с дългогодишен стаж зад волана.
Вземете за пример преминаване през „легнали” полицаи. Ако си създадете навик да преодолявате такива препятствия със скорост 30-40 км/ч, ударните натоварвания ще засегнат почти всички елементи на ходовата част. На първо място ще пострадат гумените „консумативи“. Да не говорим, че така се увреждат и гумите.
Не по-малко вредно е да се преминава през подобна неравност с натиснат педал на спирачката - окачването ще бъде натоварено и ударите върху елементите на шасито ще бъдат много по-сериозни, отколкото при ненатоварено окачване, както вече описахме.
Някои шофьори смятат, че мамят системата, като преминават през „легнал“ полицай по диагонал. Всъщност по този начин се увеличава натоварването върху елементите на окачването от страната на препятствието. Освен амортисьорите от едната страна се натоварват и щангите и носачите към него.
Защо трябва да се подгряват амортисьорите?
Когато водачът тръгне със студена кола през зимата, не само двигателят и трансмисията, но и елементите на шасито са подложени на повишено износване. При студено време маслото се сгъстява и спира да циркулира правилно през каналите. Липсата или недостатъчното смазване води до образуване на набраздяване по вътрешните стени на амортисьорите и уплътненията.
Най-добре е амортисьорите да получат време да се загреят при минусови температури навън. За да направите това, след старта трябва да карате спокойно няколко километра.
Как претоварването убива окачването
Средната товароносимост на автомобил рядко надвишава 500 кг. Това са приблизително 4-5 пътника и 100 кг багаж. Тази тежест в идеалния случай трябва да бъде равномерно разпределена в купето. Често обаче се случва и претоварване на багажника , в допълнение на което най-тежките пътници може да седнат отзад. В резултат на това еластичните елементи на задното окачване просто не могат да се справят.
Пружините и амортисьорите са напълно компресирани и не се получава необходимото количество амортизация. Ударите в дупки и неравности започват да се предават директно към купето, увеличавайки ударните натоварвания. В допълнение към амортисьорите, страдат още аксиалните лагери, болтове и шарнири.
Какво ще стане, ако не ремонтирате окачването?
Шофьорите, които не извършват редовни технически прегледи и ремонти на окачването, намаляват сериозно експлоатационния му живот. Карането на кола с „уморено“ окачване става опасно. Износените амортисьори намаляват сцеплението на колелата с пътя, което води до така нареченото отклонение на автомобила, което е особено опасно при висока скорост.
Износените лагери на колелата също могат да причинят загуба на контрол над автомобила си, особено при завой. Течовете на масло от амортисьорите, в допълнение към влошаването на управлението и увеличаването на ударните натоварвания върху шасито, могат да играят фатална роля, ако колелата на автомобила започнат да се плъзгат върху смазката, изтичаща от амортисьорите. Повредените пружини също често причиняват неадекватни реакции на автомобила.