Н а 7 март ЕС трябваше да зачеркне двигателя с вътрешно горене в новите коли от 1 януари 2035 г. Това обаче не стана, тъй като финалното гласуване бе отложено по искане на Германия, Италия и още няколко страни да се направи изключение за т. нар. е-горива.
Наричат ги още синтетични. Така Европейската комисия ще направи проучване и допълнителни обсъждания. Цели се по-плавен преход, частично удължаване на живота на ДВГ и запазване на работни места, тъй като при електрификацията работната сила в автомобилния бранш намалява.
Какво представляват синтетичните е-горива?
Към тях спадат е-керосин, е-метан или е-метанол… Те се произвеждат чрез синтезиране на уловени емисии на CO2 и водород, произведен с помощта на възобновяема или свободна от въглероден диоксид електроенергия, припомня Autonews в анализ.
Горивата отделят CO2 в атмосферата, когато се изгарят в двигател с вътрешно горене. Но идеята е, че тези емисии са равни на количеството, извадено от атмосферата за производството на горивото, което ги прави въглеродно неутрални като цяло.
Точно в това се изразява каузата на Германия и Италия - продажбите на нови автомобили с ДВГ да продължат и след 2035 г., ако работят с CO2 неутрални горива.
Кой ги прави?
Повечето големи автомобилни производители залагат на настояще и бъдеще с електрически автомобили - технология, която вече е широко разпространена.
Но доставчиците и петролните компании защитават е-горивата, както и редица автомобилни производители, всеки със своите причини.
Синтетичните все още не се произвеждат в големи количества. Първият завод в света отвори врати в Чили през 2021 г. и е подкрепен от Porsche. Целта е там да се произвеждат 550 милиона литра годишно.
Други планирани заводи включват Norsk e-Fuel в Норвегия, като съоръжението там трябва да заработи през 2024 г. с акцент върху авиационно гориво.
Могат ли е-горивата наистина да направят колите екологични?
На първо място те могат да се използват в съвременните ДВГ, което е добра новина и за производителите на автомобилни компоненти, наред с доставчиците на бензин и дизел.
Поддръжниците казват, че предлагат начин за намаляване на емисиите на CO2, без да се налага замяна на даден нов автомобил с електрически.
Критиците подчертават, че производството на синтетични горива е много скъпо и енергоемко.
Използването на е-горива в автомобил с ДВГ изисква около пет пъти повече възобновяема електроенергия, отколкото работата на EV, според доклад от 2021 г. в списанието Nature Climate Change.
Дори защитниците на технологията казват, че Европа няма да има достатъчно резервна възобновяема енергия, за да произвежда е-горива в мащаб и ще трябва да я внася от други региони.
Някои политици също твърдят, че е-горивата трябва да бъдат запазени за трудни за декарбонизиране сектори, като корабоплаването и авиацията - които, за разлика от леките автомобили, не могат лесно да работят с батерии.
Какво следва в ЕС като процес?
Законът на ЕС гласи, че Комисията ще направи предложение за това как превозни средства, работещи с CO2 неутрални горива, могат да се продават след 2035 г., ако това е в съответствие с целите за климата. Но германското министерство на транспорта иска по-ясни гаранции.
Ходът на Берлин в последната минута разгневи някои законодатели и дипломати от ЕС, които предупреждават, че допускането една страна да блокира вече договорен закон би застрашило и други относно политиките на ЕС.
Засега бъдещето на един от основните европейски приоритети за изменение на климата е несигурно.
Ако коалиционното правителство на Германия не може да постигне съгласие по отношение на закона, то ще трябва да се въздържи при гласуването в ЕС. Италия вече изрази позиция, заедно Полша, като те изтъкнаха възможност за достатъчна подкрепа за блокиране на закона.
Представители на ЕС опитват да намерят решение. Европейската комисия каза на 6 март, че води преговори "на всички нива" за приключване на закона възможно най-скоро.
Какво искат компаниите?
Големи доставчици на е-горива в Германия като Bosch, ZF и Mahle са членове на eFuel Alliance, индустриална лобистка група, както и петролни и газови компании като ExxonMobil и Repsol.
Автомобилни производители като Porsche и Mazda като цяло подкрепят технологията.
BMW инвестира 12,5 милиона долара в стартъпа за е-гориво Prometheus Fuels, наред с милиардите за коли и пратформи на батерии.
Други автомобилни производители, включително Volkswagen Group и Mercedes-Benz, междувременно дадоха да се разбере, че залагат на декарбонизирането чрез електромобилите.