Ще има ли обрат? ЕС отложи финалното гласуване за забраната от 2035 г.

Германският ултиматум проработи, целта е да се даде изключение за синтетичните горива и по този начин да се удължи живота на ДВГ

Германия коли магистрала

iStock

И зглежда, че “мачът” със забраната на двигателя с вътрешно горене чрез въвеждане на нулеви емисии в новите коли от 2035 г. “не е свирен” още.

Окончателното гласуване за мярката от ресорните транспортни министри, насрочено за вторник (7 март) и считано допреди дни за чиста формалност, се отлага, съобщи говорител на Шведското председателство на Съвета на ЕС.

Страните членки на Европейския съюз ще разгледат въпроса в близко бъдеще, посочи той.

Европейският парламент и държавите в блока постигнаха консенсус по въпроса на различни стъпки през цялата 2022 г. и в началото на настоящата. При последната бе прието законодателство за забраната, това е причината на заседанието във вторник да се гледаше като на формална процедура.

Да, обаче две от най-силните държави в Европа - Германия и Италия, се противопоставиха  на мярката. Подкрепиха ги и други. Особено натежа посланието от Берлин, че водещата страна в ЕС няма да подкрепи решението за пълна забрана. Тя настоява да се даде изключение за т.нар. е-горива (синтетични и био), които, според германски експерти, са климатично неутрални. Още повече могат да използват СО2.

Така ще се даде шанс на по-плавен преход за пълна електрификация, отделно няма да се стига до сътресения за икономиките с масови съкращения и няма да се прави “подарък” на Китай, както се обоснова италианската позиция. Тази в родината на Mercerdes, BMW и VW не е по-различна, макар и не така директна спрямо “азиатската заплаха”.

Германският министър на транспорта Фолкер Висинг от близката до бизнеса Свободна демократическа партия (FDP), подкрепен от свои колеги, заяви, че Европейската комисия все още не изработила ясен проектозакон за регистрация на автомобили след 2035 г. по отношение на климатично-неутрални горива, т. нар. синтетични.

Въпросният проектозакон беше част от сделка през октомври, за да бъде убедена FDP да я подкрепи. В документа обаче липсваше изключение за е-горива и това ядоса Берлин.

Европейски съюз Европейски парламент Италия Германия е-горива биогорива синтетични горива забрана на ДВГ