Юбилеи, едно ново начало и поредни обещания от държавата - с оставка

И данни от статистика за продажби, които би трябвало да ни правят горди, но истината е по-различна. Вижте най-интересното от седмицата

колаж обзор 19 юни 2022

CarMarket.bg

И зминаващата седмица не предложи много новини за нови модели. За сметка на това отчетохме няколко юбилея на знакови модели и една знакова личност, вести, свързани с мобилността в България и разни любопитки.

Да започнем от рождениците. 50 години празнува Audi 80 - знаков модел, не само за марката, а въобще. Това е основоположникът на сегмент В, що се отнася до компактните седани. Извежда компанията от Инголщад на друго ниво.

Оставаме в същата група. Разказахме ви за историята на Porsche Cayenne, за който поглеждаме 20 години назад и виждаме как успя да извади  марката си от една продължителна агония.

А повод за гордост има и Mercedes, който отчете 55 г. AMG. Ако през седмицата сте пропуснали тази история, можете да си припомните (или научите) как през 1967 г. Ханс Вернер Ауфрехт и Ерхард Мелхер основават AMG. Компанията започва своя живот като конструктор и тунер на двигатели, специализирайки се впоследствие в персонализиране на различни модели на Mercedes-Benz. И нещо много повече от това.

Dacia официално въведе новата си емблема, в която буквите D и С са стилизирано свързани, напомняйки за символа за вечност. Нарече това “ново начало”. Заедно с логото виждаме освежен външен вид на автомобилите и не може да се отрече, че те изглеждат по-модерно.

Както вече отчитахме и в предишните месеци, на пръв поглед се случва нещо необичайно. В Европа месец след месец продажбите на нови коли падат, а в България от началото на 2022 г. вървят нагоре. За месец май страната ни е с най-голям ръст в Европа - 35,2 процента. При спад от 11,2 в ЕС.

Обяснението е много просто - изключително ниските нива в България в последните две години. Регистрациите са достигнали 2690 броя, спрямо 1989 за същия месец на миналата година. Това е много малко.

А малко в повече започнаха да ни идват обещанията от държавата, особено когато се дават с подадена оставка и в разгара на поредната тежка политическа криза. Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройство “на изхода”, заяви, че по програмата „Развитие на регионите“ до 2027 г. са предвидени близо 638 млн. лева, от които 125 млн. лв. за зарядна инфраструктура за електрически автомобили.

В Националния план за възстановяване и устойчивост били планирани 100 млн. лева за проекти за устойчив градски и междуградски транспорт в 40 общини, включително за доставка на превозни средства за обществен транспорт с нулеви емисии.

Ще замълчим, защото сме се наслушали, а резултатите са нулеви. Още по-тъжно и обидно е, че тези твърдения се хвърлят в настоящия момент. Караджов говори на изложението TRUCK EXPO 2022, открито в Пловдив.

Какво още?

Започнаха да изплуват намеренията на General Motors за завръщане в Европа - с Cadillac Lyriq и GMC Hummer за начало. Тежка артилерия.

А големият конкурент Ford отчете нещо притеснително - ключов модел като Mustang Mach-E GT се продава вече на загуба, по думите на финансовия директор на гиганта Джон Лоулър.

Всичко това става на фона на поредното повишаване на цените в САЩ и Китай от страна на Tesla, около която новините през седмицата отново бяха доста противоречиви.

Нека все пак завършим с нещо положително - и като марка, която винаги пали кръвта, и като реалистичен поглед в близкото бъдеще.

Преди дни Ferrari обяви стратегия до 2030 г., в която първо потвърди първия си SUV - Purosanguе, с атмосферен V12 през септември. Второ, обвърза бъдещето си с електрическата тяга, но постепенно. През 2026 г. около 60 процента от продажбите на марката трябва да са от хибриди и първият й EV на батерии, планиран за 2025 г.

най-интересното от седмицата обзор на седмицата Dacia Mercedes-AMG Audi 80 Porsche Cayenne Гроздан Караджов продажба нови автомобили Европа България