Porsche празнува 20 години на Cayenne. Днес това е един от най-успешните модели на марката от Щутгарт и юбилеят си струва да се отбележи, още повече той е замислен в доста смутни времена за нея.
20 години Porsche Cayenne
На първо място, преди две десетилетия скептиците по отношение на SUV от Porsche бяха много. Както сред “хардкор” феновете на компанията, така и сред анализатори. Те твърдяха, че няма да се приеме, ще се превърне в провал. Не може да има такова Porsche.
Юни 2000 г. Шефове на Porsche инспектират бъдещия първи Cayenne.
Но нека се върнем малко по-назад. В началото на 90-те Porsche e пред фалит. За финансовата 1991-1992 г. са продадени едва 23 060 коли. Предстои представяне на Boxster през 1996 г., но става пределно ясно, че новият модел и марковият 911 няма да са достатъчни за излизане от кризата.
Тогава е замислено така нареченето “трето Porsche” - заедно с братската компания Volkswagen. Уговорката е следвата - двете фирми ще се поделят разходите по разработката на Colorado (така заводски се нарича проекта зад бъдещия луксозен високопроходим автомобил) и Volkswagen Touareg.
Август 2017 г. - представяне на третата генерация в музея на Porsche.
Платформата е от Porsche, а експертизата - от VW. Все пак двете компании се разбират да индивидуализират двете возила, за да не се стигне до “канибализация”. Дотолкова, че Cayenne се произвежда в Лайпциг, а Touareg - в Братислава. Така е с първите две генерации на “третото”, след което и то отиде в Словакия.
Porsche Cayenne дебютира през септември 2002 г. на изложението в Париж. И веднага се превръща в пазарен хит - напук на всички прогнози. Това не е голяма изненада, тъй като още тогава търсенето за SUV беше огромно, а много хора бяха любопитни. И тяхното доверение не беше излъгано - дори такъв тип кола може да е Porsche. И по отношение на динамиката и пътното поведение.
Лятото на 2020 г. Този Porsche Cayenne GTS влиза в историята - той е под номер 1 милион от модела.
Първата генерация продава средно по малко под 35 000 броя годишно, при условие, че за първите години са планирани по 25 хиляди. През лятото на 2020 г. от завода в Братислава излиза едномилионният Cayenne - GTS. Това е третата генерация, застъпила през 2017 г. За 2021 г. са изтъргувани над 80 хиляди возила. Толкова дали моделът е успешен.
През годините имаше (и има) много варианти. Той стана хибрид и “плъг-ин” хибрид. Първият бе представен още през 2010 г. (втората генерация).
Победителят в сибирското рали в две поредни години.
Има и спортни постижения. През 2006 г. два частни отбора участваха с Cayenne S в рали “Транссибир” от Москва до Монголия и го спечелиха.
А на 14 юни миналата година Cayenne Turbo GT постави рекорд за SUV на пистата “Нюрбургринг” - 7:38.925 мин. И за финал един извод, направен още през 90-те, наблюдаваме го и сега - големите печалби идват от такъв тип автомобили. Големи и луксозни.
Честит рожден ден, Porsche Cayenne.