Д уелът между Mercedes и BMW тази година минава под знака на два юбилея – 55-гозишният на AMG и 50-годишният на M GmbH. Сега ще погледнем към 1967 г., когато Ханс Вернер Ауфрехт и Ерхард Мелхер основават AMG. Компанията започва своя живот като конструктор и тунер на двигатели, специализирайки се в последствие в персонализиране на различни модели на Mercedes-Benz.
През 1971 г. компанията обръща света на моторспорта с краката нагоре, когато трансформира Mercedes-Benz 300SEL 6.3 V8 в 6,-8литровия „Red Pig”. Този автомобил записва името си в историята, финиширайки втори в „24 часа на Спа”, изпреварвайки много по-леки спортни автомобили. „Червеното прасе” е първият крайъгълен камък в историята на AMG.
Последният бе поставен съвсем наскоро, когато най-после бе представен завършения вариант на хиперавтомобила Mercedes-AMG ONE. Технологията в този автомобил е много близка до тази от болидите на Люис Хамилтън и Джордж Ръсел, поради което преди месец Ола Калениус, шеф на Mercedes, заяви: „Явно се били пияни, когато дадохме зелена светлина на този проект”. Причината е, че цели 5 години той не можеше да се доведе докрай заради редица технологични предизвикателства. Сега мощният 1063 к.с. автомобил трябва да сменява двигател след 50 000 км, като това някои изчислиха, че ще струва над 800 000 евро.
През 80-те години AMG изживява едни от най-силните си години. Тогава човек можеше да изпрати своя Mercedes-Benz E-Class (W124) в Афалтербах и AMG щеше да извърши своята магия, връщайки ти автомобил, носещ прозвището „Hammer”. Не само че изглеждаше впечатляващо благодарение на издутите колесни арки, но и генерираше 375 к.с., които идваха от 6,0-литров V8 двигател. Тя бяха достатъчни да ускорят тежкия седан до 100 км/ч за 4,4 секунди, което дори и по днешните стандарти е доста бързо.
А какво да кажем за 300E с почерка на AMG? Достатъчно е само, че това бе най-бързият в света сериен седан!
Тези проекти накараха Mercedes да предложи първия AMG модел в своята дилърска мрежа в края на 80-те години, това бе 190 Е AMG с 225 к.с. и пълна гаранция от „трилъчата звезда”. Това е поредната огромна стъпка в историята на марката.
Официалното сътрудничество на AMG с Mercedes започва през 1990 г., девет години по-рано преди Daimler-Benz да поеме контролния пакет акции в AMG през 1999 г., след което AMG има версия на почти всечи модел Mercedes.
Първата съвместна разработка между двете компании е C 36 AMG от 1993 г.
Първото десетилетие от новото хилядолетие е особено важно в историята на Mercedes-Benz и AMG. Тогава се появява първият Black Series, като до днес има само шест такива автомобила. Първият е Mercedes-Benz SLK 55 AMG Black Series, който започва живота си като кола за сигурност за 2004/2005, а на пътя моделът излиза през 2006 г. Въпреки компактните си размери, дуото успява да вкара в SLK 5,5-литров V8 двигател, който да гарантира ускорение до 100 км/ч за 4,5 секунди.
През 2007 г. се ражда втората Black Series, по-големият по-агресивен Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series. Той отново е кола за сигурност във Ф1, като от него са направени само 120 бройки. През 2008 г. идва и SL 65 AMG Black Series с ускорение до 100 км/ч за 3,9 секунди.
Следващият е C 63 Black Series от 2011 г., петият идва във формата на SLS AMG Black Series от 2013 г. Това е първият автомобил, който AMG прави от-до.
Но най-епичното творение на AMG идва през 2021 г. във формата на Mercedes-AMG GT Black Series. Двигателят е 4,0-литров V8 с две турбини, които ускоряват модела до 100 км/ч за малко над 2 секунди.
Оттук насетне щафетата поема Mercedes-AMG ONE.