З а малко повече от година са станали 273 катастрофи с автомобили на Tesla, в които са били замесени асистиращи системи, обяви Националната администрация за пътна безопасност на САЩ (NHTSA), цитирана от “Ройтерс”.
Регистрирани са над 500 такива инцидента - по технически причини, а Tesla е убедително начело. Което доведе до апела на двама сенатори демократи - Ед Марки и Ричард Блументал, за по-задълбочено разследване на случаите в “една индустрия, която е вън от контрол”, както се изразиха те.
NHTSA добави, че данните не са стандартизирани, така че е трудно да се оцени ефективността на системите на всеки един производител.
Автомобилните компании се надпреварват да въвеждат системи за подпомагане на шофьора, като казват, че те подобряват безопасността, особено в някои случаи. Американските регулатори се опитват да разберат практическия им ефект. Но производителите събират и отчитат данни по различни начини, което затруднява оценката на ефективността на системите, посочва "Ройтерс".
Сенаторите вдигнаха тревога за големия брой катастрофи на Tesla.
Притесняваме се, че някои шофьори днес използват технологията като удобна функция и излагат себе си и другите участници в движението в опасност“, пишат Марки и Блументал.
392 катастрофи включват автопилоти, роботизирани системи и въобще такива, които предполагат някакво ниво на автономност. Те са с участието на коли на 12 компании, като тук попадат и зачестилите напоследък тестове на безпилотни возила за таксита и т.н.
От юли 2021 г. са починали шестима души, а петима са сериозно ранени. В 108 случая сблъсъците са били леки и не са довели до големи щети.
А проверката на NHTSA за “Автопилота” на Tesla премина в по-задълбочена фаза и обхваща 830 000 автомобила - почти всички, които производителят е продал с технологията в САЩ от 2014 г. насам.
Счита се, че колите с Autopilot са все по-близо до изтеглянето им от пазара. Документите, публикувани от агенцията наскоро, повдигат сериозни въпроси за автоматизираната система. Тя е установила, че се използва в области, в които възможностите ѝ са ограничени, и че много водачи не предприемат действия за избягване на катастрофи въпреки предупрежденията от автомобила.
Установени са 16 катастрофи в линейки и камиони, причинили 15 наранявания и един смъртен случай.
Междувременно Tesla рязко повиши цените на всичките си модели, които продава в САЩ, заради увеличението на цените на суровините и продължаващите проблеми с доставките.
Модел 3 вече се продава за 57 990 долара, вместо за 54 490, или с 2500. Цената на Модел Y се увеличава от 62 990 долара на 65 990. Нараства цената и на Модел S, въпреки че тя беше увеличена с $5000 преди няколко месеца, вече е $104 990.
Tesla оправдава повишенията с ръст на цената на алуминия и лития. Завишена е и цената на Model Y в Китай - с 5 процента. Проблемът там е дългия локдаун заради коронавируса, нарушил работата в завода.