П родажбите на нови автомобили в България за месец май са нараснали с 35,2 на сто, което е най-високият ръст в ЕС, сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирани от АФП и БТА.
Регистрациите са достигнали 2690 броя, спрямо 1989 през същия месец на миналата година.
От което личи, че поводи за празнуване няма, тъй като сме на много ниски нива. Нещо, което бе отченето на пресконференцията преди завършилия в неделя Софийски автосалон от Храбрин Иванчев, шефът на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
Грубата сметка показва, че през май у нас средно са се търгували по 87 нови коли на ден, а това е много малко. И не променя общата картина, а тя е 20-годишен автопарк като средна възраст.
В същото време продажбите в Европейския съюз са намалели с 11,2 на сто на годишна база през май, достигайки 791 542. Това означава десети пореден месец на спад.
Това е най-слабият месец май за европейските автомобилни продажби от 1990 г. - начална за статистическите данни, като единствено през 2020 г. данни сочеха по-слаби резултати.
Все пак добрата новина е, че спадът е забавил ход спрямо март и април, когато надхвърляше 20 на сто.
Ако се погледнат най-големи пазари, сделките са се свили най-сериозно в Италия (минус 15,1 на сто), Испания (- 10,9), Германия (- 10,2) и Франция (- 10,1). Британският пазар регистрира спад от 20,6 на сто.
Сред страните членки на ЕС най-рязко понижение е отчетено в Литва (- 33,2 на сто).
Продажбите се увеличават в Кипър (+ 26,8 на сто), Румъния (+ 24,0 на сто), Латвия (+ 17,1 на сто), Гърция (+ 10,5 на сто) и Швеция (+ 8,6 на сто).
С изключение на 2020 г., европейският автомобилен пазар записа от януари до май 2022 г. най-лошите пет поредни месеца в историята си, с продажби на 3,7 милиона превозни средства, което е понижение с 13,7 на сто в сравнение със същия период на 2021 г.
Европейските продажби на Volkswagen са спаднали с 19,6 на сто през май, като се наблюдава срив най-вече при Skoda, Audi и SEAT. Конкурентът му Stellantis е пласирал с 14,6 на сто по-малко автомобили през същия период, а Renault Group - с 10,3 на сто надолу.