З а китайската автомобилна инвазия пишем от известно време. Плановете за разрастване на марки като SAIC, BYD, Geely, GAC, Chery, JAC, Dongfeng, Changan и Great Wall вървят в две посоки. Тези брандове искат да достигнат до развитите и развиващите се пазари.
Миналата година китайските автомобилни производители постигнаха двуцифрен пазарен дял в Близкия изток и Евразия, 10% в Африка. В Латинска Америка, обаче, пазарният дял се увеличи само с 2% спрямо 2021 г. Пазарният дял на китайските марки в бедните и развиващите се икономика нарасна от 4,79% през 2021 г. до 6,46% през 2022 г. Точно обратното, европейските марки загубиха 2,7%, а корейските 1% на същите пазари.
Прогрес бе записан и в Южна Африка: от 6,08% през 2022 г. до 8,83% през първото полугодие на 2023 г. Ръстът за същия период в Израел е двоен – от 8,51 до 16,26%, пише Фелипе Муноз в анализ за Motor1.com.
Ситуацията в Русия е ясна: от делът на китайските автомобили от 20,15 през 2022 стигна 50,20% през първата половина на 2023 г. Нещо подобно се случи в Казахстан.
По-масираното навлизане на пазарите в Югоизточна Азия, Нова Зеландия и Австралия е факт. Но мечтата на китайските марки е Европа. Това е един от най-важните пазари в света, той е атестат за качество, ако марка иска да стъпи на световния пазар. От няколко години в Европа се продават китайски автомобили, но тепърва предстои да видим появата на още много китайски марки.
Според данните на JATO Dynamics и други източници, делът на китайските марки на пазара на пътнически автомобили се е увеличил от 0,67% през 2021 г. до 1,57% през 2022 г. През първата половина на тази година достига 2,37%. Във Великобритания, родното място на MG, делът на марката е 4,26%.
Но основният казус, с който трябва да се преборят всички китайски марки на Стария континент, е свързан с репутацията. Заради копирането на дизайн, ниските стандарти за качество и нарастващото политическо напрежение със Западните общества, китайските автомобили не се радват на радушен прием.
Все още клиентите не горят от желание да тестват качеството на китайските коли заради отрицателни възприятия, подхранвани от политически и икономически доводи. Муноз пише, че контактът му с около 140 000 последователи в Instagram доказва това: китайските коли са получили 62% отрицателни оценки в ревюта, докато за западните марки процентът е 40. Отделянето на ресурси за подобряване на имиджа сред клиентите ще помогне, но това е процес, който ще отнеме време.
Аз бих казал, че проведеният тази седмица автосалон в Мюнхен бе отлично поле, което китайците оползотвориха по идеален начин. Освен че бяха много на брой, бяха показани наистина страхотни автомобили. Аз седнах в няколко от тях и ви уверявам, че качеството на изпълнение е наистина впечатляващо. Говоря за BYD Seal и NIO ET7. Нямах възможност да седна в Avart 12, за който мисля, че дори е още по-впечатляващ като материали и технологии.