Ключът към успеха: Renault разработи Twingo за 2 години

Процесът е отнел 100 седмици, половината от времето, използвано за разработване на Clio. Само така можеш да се противопоставиш на китайците

Пламен Георгиев,
Renault Twingo

Renault

Г ледайки го, никой не би допуснал, че Twingo EV, което ще излезе на пазара догодина, е най-бързото Renault, правено някога. Да, по-бързо от Clio V6, Mégane RS Trophy-R и дори от онзи стар Espace от 90-те, в който вкараха V10 от Формула 1.

Ок, говорим за скорост на разработка, а не за скорост на пътя: градският автомобил за под 20 000 евро е първият модел на Renault, разработен за 100 седмици, половината от времето, необходимо за разработване на автомобил само преди няколко години.

Целта: конкурентоспособност. Конкурентоспособност срещу китайските компании. Twingo е кулминацията на сериозни усилия, насочени от Renault в посока скъсяване на развойния процес на един нов модел. Renault 5 и 4, използващи платформата Ampr Small EV, бяха разработени за по три години. Twingo е следващата стъпка.

Тя е възможна благодарение използването на същата платформа и споделянето на много части с тези модели. Реалните икономии на време идват от намаляване на графиците за планиране, проектиране, разработка и индустриализация.

Ключът към успеха, казва заместник-главният технологичен директор на Renault Седрик Комбеморел, са новите технологии. „Не можете да разделите скоростта и технологиите. Това е невъзможно. И двете са свързани помежду си.“

Проектът за ускоряване на разработката се нарича Leap 100. Renault изчислява, че се стреми да намали с 16% времето, прекарано в дейности по-нагоре по веригата (по-широкото планиране и идентифициране на модели), с цели 41% времето, прекарано в разработка (от проектирането до усъвършенстването на технологиите) и с 26% времето, прекарано в крайния процес на индустриализация, като например създаването на производствени и дистрибуторски мрежи.

В общи линии, Leap 100 е фокусиран върху намирането на начини за спестяване на време в седем ключови области: управление; разнообразие, сложност; дизайн; контрол на качеството; данни и изкуствен интелект; валидиране и хомологация; и стратегия за доставчици. Ето някои от начините, по които фирмата постига това.

Дизайн

Усилията на Renault да ускори процеса на проектиране на своите автомобили са съсредоточени върху използването на технологии, по-специално изкуствен интелект. Но не, ChatGPT няма да проектира следващия Scenic.

„AI е само данни, така че е знание“, казва Стефано Болис, ръководител на отдела за дизайнерска стратегия и модерни технологии в Renault. „AI има знание, но дали знанието е интелект?“

Болис казва, че AI се използва в помощ на процеса: „Просто трябва да го използвате по правилния начин.“

Renault Group е разработила свой собствен заключен модел на AI, изграден изцяло с помощта на поверителна база данни за всяка от четирите ѝ марки (Renault, Alpine, Dacia и Mobilize). Всеки дизайнер може да качва елементи, за да дефинира свой собствен индивидуален стил, до който само той има достъп.

„Това е тяхната „тайна рецепта“, казва Болис. „Дизайнерите са приятели, но се състезават, за да спечелят, така че не искат да споделят собствените си разработки.“ Този модел с изкуствен интелект след това се използва за ускоряване на процеса. „Човешката креативност ще направи разликата“, казва Болис, „а изкуственият интелект ни дава повече време за това.“

Сложност на разнообразието

Като се има предвид донякъде оскъдният избор от опции за боядисване на Ford Model T, не е откритие, че ограничаването на броя на наличните опции улеснява бързото производство. Но в опит да се даде избор на клиентите, броят на опциите се е увеличил драстично. А това добавя сложност на всички етапи от производството.

Комбеморел отбелязва, че след като добавите силовото задвижване, батерията, боята и други опции за спецификации за Megane E-Tech, има около 220 възможни варианта. „Ако направите същото за китайски производител, средно те имат около 15“, казва той. „И няма да направят 15-те наведнъж. Ще направят седем, после ще направят осем. В това няма магия: просто е различно.“

Има повече от 20 варианта за боя на купето на настоящите модели, докато Twingo ще се предлага само със седем. Това е пресметнат подход. „Ако кажем на нашите продуктови специалисти, че ще отменим червената боя, те ще кажат: „Не, продавам 1000 червени коли.“ Но нещата не работят така“, казва Комбеморел.

Цифрова симулация

Една от най-дългите и скъпи части от процеса на разработване на автомобили е тестването на всяка една част, компонент, процес. В крайна сметка няма заместител на тестването на физически прототипи, но използването на усъвършенстван софтуер за симулация може драстично да намали нуждата от това. Той също така позволява на автомобилните компании да тестват милиони други сценарии.

Renault инвестира 22,6 милиона паунда в нов Център за потапяща симулация в своя развоен център Technocentre близо до Париж, където може да извършва огромно количество развойна работа върху „цифрови близнаци“ - на практика виртуална версия на всеки разработван автомобил, която може да бъде усъвършенствана, променяна и тествана, преди истинският автомобил дори да завърти колело.

Renault вече е намалила броя на необходимите физически тестови модели с 53% и смята, че само това е помогнало за съкращаване на времето за разработка с близо година. Централният елемент на новото съоръжение е Renault Operational Advanced Driving Simulator (ROADS), който, според фирмата, е един от най-модерните, собственост на производител.

Представете си един от онези внушителни симулатори на самолети: водачът седи в капсула, заобиколен от екрана, под него има роботизирана ръка, монтирана на движещи се релси, които могат да я движат с висока скорост. Движещата се маса тежи 92 тона и може да генерира 3g сила. Той е проектиран да дава реалистична обратна връзка на водача (обикновено избран от служители от други части на Renault), за да може той да тества точно асистенцията на водача и автономните функции, включително върху пълно дигитално пресъздаване на многото тестови пътища в техническия център на Renault в Обевоа, Франция.

Източник на статията: autocar.co.uk

Twingo производство в Русия производствен процес Renault Twingo Concept Renault