В чера бе пресденят на изложението в Мюнхен, на който присъства и нашата медия. Изводите ни са два: автомобилните изложения губят значимост и скоро време може дори да изчезнат от континента ни.
Панаирното градче е с размерите на мюнхенското летище. Коридорите са с дължината на тези на „Кемал Ататюрк” в Истанбул. Размерите са колосални, преди години там не имало място за всички желаещи, днес изложението е в шест зали, като автомобилните щандове са малцинство, основно са щандове на подизпълнители и технологични компании.
Много малко бяха автомобилните експонати, по 2-3 максимум на щанд, а самите щандове са малки. Китайците от своя страна са се разпънали максимално, имат по 5-6 коли, всичките премиери, имат и красиви хостеси за цвят и присъствие, за европейските брандове това вече а табу. Иначе основните акценти за посетителите са изградените pop-up щандове на марките в различни части на Мюнхен.
Но не това е важното, важното е, че заплахата за европейските производители от страна на китайските марки е наистина голяма и осезаема. А Лука де Мео, най-големият човек в Renault Group, призова за битка, за отпор срещу надигащата се китайска автомобилна заплаха. Лично аз останах поразен от Nio ET7, най-вече от качеството на материалите в интериора, дизайна на интериора и Nomi, изкуственият интелект.
Но да се върнем към Лука де Мео.
Трябва да е битка. Те (китайските EV производители) очевидно са много конкурентни по веригата на създаване на електромобила. Смятам, че те са едно поколение напред в развитието пред нас.”
„Трябва да ги догоним много бързо”, добавя той.
Китайските марки, сред които MG, BYD и Xpeng, се целят в европейския пазар на електромобили, продажбите на който отбелязва ръст от 55% до 820 000 автомобила през първите седем месеца на годината. Така делът на EV достигна 13% от общите продажби.
Renault има какво да каже в по темата, при това много висока и ясно. Представеният Scenic E-Tech Electric обещава 620 км пробег с едно зареждане, което е наистина впечатляващ параметър за електромобил от масовия сегмент.
За него де Мео казва, че ще бъде на цена, която да е достъпна за повечето клиенти, цена, която ще е подобна на хибриден модел от същия клас и категория. Очакваме цената към края на годината, но за съжаление първоначалните планове не предвиждат Scenic E-Tech да се продава в България.
BYD Seal
Любопитно е и мнението шефа на BMW Оливер Ципсе, според когото китайските марки представляват „непосредствен риск” за европейските часови брандове.
Базовият автомобилен сегмент или ще изчезне, или няма да е подвластен на европейските производители”, коментира Ципсе по адрес на китайските марки.
Шефът на Mercedes-Benz Ола Калениус описва пътя към електрическа мобилност като маратон, в който компанията му към момента се намира само на 8-9 километър от дистанцията.
“В това състезание е важно да запазиш тактическа гъвкавост, но да имаш стратегическа яснота”, казва той.
MG4 Electric
Босът на VW Group Оливер Блуме казва пред журналисти, че чрез партньорствата си в Китай, производителят ще намали цените на батериите с до 50%.
Анализаторът Фердинанд Дуденхоефер казва за китайските компании, че са „световни шампиони” в производството на батерии, на които се падат до 40% от цената на електромобила.
Китайското присъствие на салона в Мюнхен е доминирано от Китай. Около 41% от изложителите са ситуирани в Азия, като участниците от Китай са се удвоили спрямо изданието на изложението от 2021 г.
Xpeng каза, че ще влезе на германския и френския пазари през 2024 г. с G9 и G6 SUV, както и с големия седан P7.
NIO ET7
BYD показа цялата си гама електрически модели за Европа (те са общо 6), включително Seal U (компактен SUV) и Seal (седан). Цената на последни ще стартира от 44 900 евро в Германия, поставяйки го в пряка конкуренция с Tesla Model 3 и няколко модела на VW.
Средната цена на EV в Китай е била под 32 000 евро през първата година на 2022 г., докато тази в Европа – 56 000 евро, показват данни на JATO Dynamics.