Новите коли са лукс, все по-малко европейци си ги позволят

В Германия, движещата икономика на Европа, ситуацията става все по-лоша, един на всеки пет германци е изложен на риск от бедност или социално изключване

Пламен Георгиев,
Skoda Enyaq поточна линия завод

Skoda

Ц ените на новите автомобили в Германия се повишиха по-бързо от заплатите през последните години, като тук трябва да се добави скокът на разходите за живот - от жилища до храна и енергия. Тази комбинация сви покупателната способност и направи новите автомобили недостъпни за работническата класа, обяснява в подробен анализ Automotive News.

„Клиентите просто имат по-малко пари в джобовете си“, каза Керстин Фейкс, управляващ директор на почти вековна автокъща в Бохум. „За мнозина чисто новата кола вече не е достъпна.“

Ситуацията се влоши след въвеждането на по-строги изисквания към автомобилните производители през последните години и означава, че новата кола сега струва около 43-седмични заплати за средностатистически германец, в сравнение с 32 през 1995 г., според изчисления на Bloomberg.

Продажбите на нови автомобили в най-голямата икономика на Европа остават под нивата отпреди пандемията, като електрическите модели – централни за климатичната стратегия на Европейския съюз – се оказват твърде скъпи за повечето купувачи. Тъй като автомобилните производители се оттеглят от бюджетния сегмент, тенденциите задълбочават чувството за изключване на работещите семейства и представляват разрив с ерата, когато Volkswagen, или народният автомобил, е бил източник на национална гордост.

Недоволството от спада на жизнения стандарт не се ограничава само до Германия и предизвика протестите на „жълтите жилетки“ във Франция през 2018 г. и демонстрациите заради недостига на жилища в Испания тази година.

Водещият шоурум на веригата автокъщи на Auto Feix се намира близо до вече несъществуващия автомобилен завод, който някога е произвеждал Opel Kadett. Моделът е бил икона на следвоенната експанзия на Германия и, подобно на VW Beetle, е предлагал мобилност, комфорт и статус на нарастващата средна класа. След затварянето си през 2014 г., превръщането на обекта в логистичен център е емблематично за разширяващото се отклонение от стабилни работни места в производството към по-несигурна работа в сферата на услугите.

Намаляващата покупателна способност допринесе за края на най-достъпните модели. VW Up, Opel Adam, Ford Fiesta и Citroen C1 бяха изтеглени от пазара през последните години, да което вина носят и безбройните европейски регулации. С изчезването на тези опции, по-голямото търсене се измести към пазара на употребявани автомобили, но тези автомобили също станаха по-скъпи, като цените им са се повишили средно с 88% в Германия през последното десетилетие.

„Производителите на автомобили вече не са толкова фокусирани върху обема, колкото преди“, казlа Дейвид Ди Джироламо, глобален ръководител на професионалните услуги в JATO. „Сега те дават приоритет на модели, които осигуряват по-високи маржове и по-ефективно производство. Подходът, ориентиран към обема, който доминираше преди пандемията, просто не се завърна.“

Свиващият се пазар на достъпни автомобили не е само проблем на търсенето. Автомобилите също така станаха по-скъпи за производство поради по-високите разходи за суровини и ограниченията във веригата за доставки на редкоземни метали и чипове. Трън в очите на индустрията бяха и по-строгите правила за безопасност и емисии.

В сравнение с 2015 г., днешните автомобили трябва да включват автоматично спиране, асистент за поддържане на лентата и система за откриване на умора на водача – оборудване, което някога е било запазено за луксозните модели. Поради бавните продажби, автомобилните производители трябва да продават модели с висок марж на печалба, за да финансират разработването на технологии за електрически и автономни превозни средства.

Базовите модели, които оцеляха, са забележимо по-скъпи. В Италия Fiat Panda – в продължение на десетилетия лицето на достъпната мобилност – се продаваше за около 9000 евро през 2010 г. Обновената версия започва от 15 950 евро, което е близо 80% увеличение за 15 години.

Докато политиците се хвалят, че европейските автомобили са сред най-безопасните в света, автомобилните производители казват, че регулациите възпрепятстват конкурентоспособността им и призовават властите да облекчат темпото.

Правилата на ЕС „налагат темпо, което не е това, което клиентът иска, не е това, от което клиентът се нуждае, не е това, което клиентът може да си позволи“, казва Антонио Филоса, главен изпълнителен директор на Stellantis на събитие на френската автомобилна индустрия тази седмица. „Трябва да се променим; трябва да се променим мащабно.“

Въпросът за достъпността е от решаващо значение за европейските автомобилни производители, тъй като те се конкурират с китайските марки в областта на електрическите автомобили. VW ID.3 – първоначално позициониран като „Бръмбара“ на ерата на електрическите автомобили – започва от 33 330 евро, което е с 65% повече от хечбека Polo. За сравнение, електрическият Dolphin Surf на китайския BYD струва едва 22 990 евро в Германия.

Тревожността относно основната индустрия на Германия от своя страна има политически последици. Канцлерът Фридрих Мерц и неговите консервативни съюзници настояват ЕС да отложи забраната за продажба на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., за да защитят автомобилната индустрия - отговор на натиска от крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“, която води в някои анкети.

Германското правителство въведе и нови стимули за електрически превозни средства за домакинства с по-ниски доходи, но много наематели нямат зареждане от дома и остават зависими от скъпи обществени зарядни станции, рискувайки задълбочаване на неравенството при преминаването към електрически автомобили.

Някога опори на следвоенния успех, индустриалните центрове на Германия се превърнаха в инкубатори на недоволство. Скептицизмът към зелените политики и тяхното въздействие върху работните места подхранва по-широко разочарование от управляващата коалиция в Берлин и играе роля в обещанията на AfD да съживи двигателите с вътрешно горене.

Автомобилната индустрия се опитва да докаже, че електрификацията и достъпността могат да съществуват едновременно. Тази година VW представи ID Polo, с базова цена под 25 000 евро. Сестринската марка Skoda последва примера си с кросоувъра си Epiq на приблизително същото ниво, с пробег над 400 километра. Но дори тези модели може да са недостъпни за много купувачи. Около един на всеки пет германци е изложен на риск от бедност или социално изключване, според статистическата служба на страната, дял, който се увеличава след години на икономическа стагнация.

Източник на статията: autonews.com

Германия политика анализи нови автомобили продажби